Wikia

Yodapedia

Noa Briqualon

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Noa Briqualon
Noa Briqualon.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Haarkleur:

Grijs

Oogkleur:

Bruin

Biografie
Functie:

Verkenner, Ontdekkingsreiziger

Wapen:

Staf

Vervoer:

Briqualon's Scout Starship

Noa hut.jpg

Noa, Cindel, Teek & Wicket in Noa's Hut

Quote: "You've brought them here and don't even know who they are"
-- Noa Briqualon

Noa Briqualon was een verdwaalde verkenner die op Endor was neergestort en pas decennia later kon ontsnappen van de maan.

BiografieEdit

In 38 BBY vertrok Noa Briqualon, een ‘mid-level’ scout, samen met zijn vriend Salek Weet om de Moddell Sector op kaart te zetten. De reis kwam snel tot een einde toen de Crystal Oscillator kapot ging in de Monsua Nebula. Salek en Noa moesten een noodlanding maken op Endor. Na het vaststellen van de oorzaak van het probleem, trok Salek het woud in om op zoek te gaan naar een nieuwe oscillator. Salek keerde echter nooit terug en zo bleef Noa alleen achter op Endor.

Tijdens de Separatist Crisis werd de zoektocht naar hun schip stopgezet ondanks alle moeite en financiële inspanningen van Jimke Weet, de vader van Salek.

Noa leerde wennen aan zijn eenzame bestaan op Endor en bouwde een hut in een enorme boomstronk. Noa en Salek hadden hun schip verstopt en elke dag keerde Noa naar het schip om reparaties door te voeren in de hoop om het ooit weer operationeel te krijgen. Noa maakte zichzelf een stevige stok die hij als wapen gebruikte. Tijdens zijn verblijft op Endor droeg Noa ook een bril. Noa’s enige vriend was lange tijd de razendsnelle Teek.

Door de talloze jaren in eenzaamheid was Noa een grompot geworden die echter wel zijn hart op de juiste plaats had. Zo kwam Teek op een dag rond 3.5 ABY thuis met Cindel Towani en Wicket. Cindels familie waren net gedood door de Sanyassans onder leiding van Terak en veel Ewoks van de Bright Tree Village waren gekidnapt door de Sanyassans. Hoewel Noa niets moest weten van al die extra monden die hij moest voeden, raakte hij al snel gewoon aan zijn nieuwe huisgenoten.

Toen Cindel echter werd ontvoerd, trok Noa er met zijn vrienden op uit om haar te redden. In Terak's Keep ontdekte Noa na al die jaren wat er met Salek Weet was gebeurd. Blijkbaar had Terak hem gedood en hem in de kelders van zijn fort laten sterven. Dankzij de energiecel uit de Towani StarCruiser hoopte Noa zijn schip weer te kunnen starten. Deze energiecel zorgde voor onrust bij de Sanyassans die koortsachtig op zoek waren naar de ‘kracht’ om Endor te verlaten.

Nadat Cindel en de Ewoks bevrijd waren, achtervolgden de Sanyassans Noa naar zijn schip. Daar wachtten de Ewoks en Noa hen op aangezien de wapens van Noa’s schip nog werkten. Uiteindelijk kwam het tot een duel tussen Noa en Terak. Gelukkig kon Wicket Teraks geheime amulet raken wat hem ter plaatse deed sterven.

Noa slaagde erin om met de energiecel zijn schip weer in gang te krijgen. Noa nam afscheid van Teek en Wicket. Samen met Cindel Towani vertrok hij van Endor. Cindel en Noa reisden doorheen het universum tot de Battle of Endor in 4 ABY. Daarna woonden ze ergens in de Mid Rim en ging Noa met pensioen.

Achter de SchermenEdit

  • Noa werd gespeeld door Wilford Brimley en is één van de weinige personages in Star Wars die een bril dragen.

VerschijningEdit

BronEdit

In andere talen

Around Wikia's network

Random Wiki