Wikia

Yodapedia

Obi-Wan Kenobi

10.833pages on
this wiki
Add New Page
Talk7 Share

Obi-Wan Kenobi
Obiwanprofile.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Lengte:

1,82 meter (Jedi)
1,75 meter (Ben Kenobi)
81 kilogram (Jedi)
80 kilogram (Ben Kenobi)

Haarkleur:

Bruin, later grijs

Oogkleur:

Blauwgrijs

Biografie
Geboren:

57 BBY

Thuiswereld:

Stewjon

Overleden:

0 BBY

Wapen:

Lightsaber blauw

Stijl:

Form III
Form IV

Vervoer:

Bongo
Delta-7
Eta-2
Boga

Affiliatie:

Jedi Order
Galactic Republic
Rebel Alliance

Loopbaan als Jedi
Rang:

Jedi Master

Master:

Qui-Gon Jinn

Padawan(s):

Anakin Skywalker
Luke Skywalker

Quote: "Help me, Obi-Wan Kenobi; you're my only hope..."
-- Leia Organa

Obi-Wan Kenobi was één van de belangrijkste Jedi die ooit heeft geleefd. Hij was één van de weinige Jedi die Order 66 overleefden. Kenobi trainde zowel Anakin Skywalker als Anakin's zoon Luke.

Biografie

Obi-Wan Kenobi

Early Life (57 BBY - 32 BBY)

Obi-Wan Kenobi werd geboren op de planeet Stewjon, maar het was niet geweten welke Jedi hem naar Coruscant haalde. Als Youngling kreeg Kenobi net zoals alle andere Younglings les van Jedi Master Yoda. Obi-Wan werd de Padawan van Qui-Gon Jinn toen hij dertien was. Qui-Gon had gezworen om nooit nog een Padawan aan te nemen maar hij zag het potentieel van Kenobi tijdens een missie op Bandomeer. Obi-Wan was oorspronkelijk aangeduid om het Jedi AgriCorps te vervoegen maar het lot besliste daar dus anders over.

Onder Qui-Gon Jinn ontwikkelde Kenobi zijn mogelijkheden als potentiële Jedi Knight. Net als Qui-Gon was Obi-Wan bedreven in Lightsaber Style IV. Samen beleefden ze vele avonturen waarin ze elkaar als duo perfect aanvulden. Soms ontstonden er barsten in hun relatie van Jedi Master en Padawan maar allebei waren ze wijs genoeg om deze uiteindelijk telkens weer te lijmen. Als jonge Padawan was Kenobi betrokken in de Stark Hyperspace Wars waar hij bevriend raakte met Quinlan Vos. Ze versloegen samen Qui-Gons vorige Padawan Xanatos die naar de Dark Side was overgelopen en nam hij deel aan de missies op Yinchorr en Dorvalla.

Samen met Qui-Gon ondernam Obi-Wan een missie naar Mandalore waar ze Satine Kryze moesten beschermen in een burgeroorlog. Satine en Obi-Wan werden voortdurend achternagezeten door Bounty Hunters en de opdracht was mentaal erg vermoeiend voor Kenobi. Hij beschreef ze later 'alsof hij niet wist wat de dag erna zou brengen'. Tijdens deze missie raakten Satine en Obi-Wan verliefd op elkaar al uitte geen van beiden hun gevoelens. Nadat de vrede was teruggekeerd op Mandalore, kreeg Kenobi een andere missie toebedeeld terwijl Satine met de New Mandalorians zou bouwen aan een nieuwe toekomst op Mandalore.

Invasion of Naboo (32 BBY)

Jinn Kenobi.jpg

Qui-Gon & Obi-Wan

Op zijn 25ste, en zo goed als klaar om de Jedi Trials af te leggen, ondernam Obi-Wan samen met zijn meester een belangrijke missie op Naboo. Nadat de Jedi als ambassadeurs waren verjaagd en aangevallen door de Trade Federation belandden ze op Naboo waar Kenobi Jar Jar Binks leerde kennen. Nadat Qui-Gon Jinn passage had kunnen verzekeren naar Theed, nam Kenobi plaats achter het stuur van de Tribubble Bongo en leidde hen door de driedubbele aanval van zeewezens. In Theed hielp Kenobi om Amidala en haar trouwe metgezellen te bevrijden uit handen van de Trade Federation.

Op weg naar Coruscant moest er echter een tussenlanding worden gemaakt op Tatooine nadat de Hyperdrive defect was. Obi-Wan bleef aan boord van de Royal Starship. Kenobi besloot om niet in te gaan op een smeekbede van Sio Bibble gericht aan Amidala. Net als zijn meester had ook Obi-Wan een soort duister gevoel opgemerkt toen hij was geland op Tatooine.

Ani Obi.jpg

Jonge Anakin met Obi-Wan

.

Twee vreemde gebeurtenissen speelden zich dan ook af tijdens Kenobi's verblijf aan boord van het schip van Amidala. Qui-Gon ontdekte een jongen die het hoogste aantal Midi-chlorian ooit in zijn bloed had en ten tweede viel een mysterieuze krijger Qui-Gon aan nadat de nodige wisselstukken waren bezorgd. Qui-Gon kon net op tijd ontkomen en stelde Anakin Skywalker voor aan zijn Padawan

Toen Kenobi zich hiervoor later verontschuldigde, repliceerde Qui-Gon dat Obi-Wan wijs was geworden en dat hij een zeer goed Jedi zou worden. Tijdens de Battle of Theed escorteerden Qui-Gon Jinn en Obi-Wan Amidala naar de Theed Hangar. Verder zou het pad van de Jedi niet lopen want ze werden opgewacht door Darth Maul. Zelfs met twee konden de Jedi de vechtmachine Maul niet volledig de baas. Qui-Gon raakte op een bepaald moment afgezonderd in de strijd en moest het onderspit delven tegen Darth Maul. Obi-Wan slaagde er echter in om op zijn beurt de Sith Lord definitief uit te schakelen na een verstrooidheid van Darth Maul Daarmee was Kenobi de eerste Jedi die een Sith doodde in meer dan 1000 jaar.

Maul Kenobi.jpg

Kenobi vs Darth Maul

Qui-Gon was na het gevecht stervende maar liet Kenobi één ding beloven. Hij moest Anakin Skywalker opleiden met de andere Jedi. Om de wens van zijn meester te respecteren begon Kenobi onvoorbereid aan de training van Anakin Skywalker nadat hij was geridderd als jedi Knight. Vooraleer dat effectief zou van start gaan, bezocht hij de begrafenis van zijn meester en werd hij bekroond als één van de redders van Naboo.

Master Kenobi (32 BBY - 22 BBY)

De band tussen Obi-Wan en Anakin vorderde moeizaam. Obi-Wan maakte zich zorgen over Anakins krachten die zich soms als mysterieus en ongewoon krachtig manifesteerden. Zo maakte Anakin Skywalker op Ilum in een recordtijd een eigen Lightsaber die tegen de traditie in helemaal niet leek op het model van Kenobi. Voor Obi-Wan was de rol van Jedi Master ook nieuw maar met de steun van de ervaren Masters, de lessen van Qui-Gon Jinn en door te leren uit zijn eigen ervaringen groeide Obi-Wan steeds meer en meer tot een gerespecteerde Jedi in de Jedi Order.

Op elk avontuur beleefden Kenobi en Skywalker wel één of andere twist waarover Obi-Wan zich druk maakte maar uiteindelijk slaagden ze er telkens in om de opdrachten tot een goed einde te brengen. Sommige van deze missies waren zelfs nog uitlopers van opdrachten die Obi-Wan destijds met Qui-Gon Jinn had begonnen maar nooit kunnen afmaken. Zo bleef de geest van zijn oude meester nooit ver weg. Na de dood van Qui-Gon specialiseerde Obi-Wan zich in Lightsaber Style III, een stijl die vooral gebaseerd was op een uiterst sterke verdediging. Hij bouwde ook een nieuwe Lightsaber met een blauw kristal nadat zijn vorig exemplaar op Naboo was verloren gegaan.

De laatste missie buiten Coruscant die Kenobi en Skywalker samen uitvoerden met Luminara Unduli en Barriss Offee was het overhalen van de planeet Ansion om in de Galactic Republic te blijven. Het klimaat in het universum was verzuurd sinds Count Dooku, de voormalige meester van Qui-Gon de Jedi Order had verlaten en tien jaar later opdook als de charismatische leider van een nieuwe beweging die dreigde om zich af te scheuren van de Republic en het geweld zeker en vast niet schuwde. Na hun landing op Coruscant wachtte er vooral voor Anakin een aangename verrassing.

Aanslag op Padmé Amidala (22 BBY)

Na een aanslag op Senator Padmé Amidala werden Kenobi en Skywalker aangeduid om haar te beschermen. Voor Kenobi was dit een blij weerzien met Amidala en Jar Jar Binks maar voor Anakin was er blijkbaar meer aan de hand. Obi-Wan wist dat Anakin gevoelens had voor de Senator en wees zijn Padawan op het gevaar dat deze gevoelens konden veroorzaken.

Obi Anakin Speeder.jpg

Achtervolging op Zam Wesell

Na een lange achtervolging, waarin Obi-Wan nogmaals zijn afkeur (angst) uitsprak voor Anakins vliegkusten, slaagden de twee Jedi erin om Zam Wesell te vangen. De Bounty Hunter werd echter op haar beurt vermoord alvorens ze meer kon verklappen. Om meer aanslagen te vermijden stuurde de Jedi High Council Anakin en Padmé naar Naboo om voorlopig even te verdwijnen van het politieke toneel. Obi-Wan maakte zich zorgen over zijn Padawan en ging via het projectiel waarmee Zam Wesell was gedood op zoek naar meer informatie over haar moordenaar.

De analyse droids in de Jedi Temple herkenden het vreemde wapen niet maar een bezoekje aan zijn oude vriend Dexter Jettster bracht beter nieuws op. Hij kon het wapen identificeren als een Kamino Saberdart, een wapen van de Kaminoans, gespecialiseerde cloners. Opnieuw stond Kenobi voor een mysterie toen de Jedi Archives Kamino niet herkenden. Ten einde raad trok Kenobi naar Yoda met wie hij ondertussen een hechte vriendschapsband had ontwikkeld. J.K. Burtola van de Bear Clan kon het mysterie oplossen. Iemand had Kamino weggevaagd uit de Jedi Archives. De Jedi waren nog maar eens een mysterie rijker.

Obi Kaminoans.jpg

Obi-Wan op bezoek op Kamino

Kenobi trok met R4-P17 en zijn Jedi Starfighter naar Kamino. Op de woeste oceaanplaneet viel Obi-Wan van het ene mysterie naar het andere. Blijkbaar wachtte men op Kamino op de komst van de Jedi nadat Sifo-Dyas tien jaar geleden een Clone leger had besteld voor de Galactic Republic. Obi-Wan werd ook voorgesteld aan Jango Fett, de persoon die fungeerde als model voor de clones. Kenobi wist meteen dat dit de moordenaar was van Zam Wesell op Coruscant. Na overleg met het Old Folks Home moest Obi-Wan Fett arresteren omdat noch Yoda of Mace Windu iets afwisten van de bouw van het Clone leger.

Obi-Wan en Jango duelleerden maar Fett kon net op tijd ontsnappen. Een Homing Beacon stelde Kenobi in staat om Fetts schip Slave I te volgen naar Geonosis. Na een tweede duel, nu in het Geonosis Asteroid Field, leek Kenobi verslagen maar een list misleidde Jango. Kenobi naderde Geonosis waar hij de aanwezigheid opmerkte van talloze schepen van de Trade Federation en ontdekte dat er Battle Droids werden gemaakt in fabrieken. Kenobi volgde ook in levende lijve de officiële oprichting van de Confederacy of Independent Systems. Meteen daarna stuurde hij een noodsignaal naar Tatooine waar Anakin zich om de één of andere reden bevond. Anakin stuurde het bericht door naar Coruscant waar men kon zien hoe Kenobi in het nauw werd gedreven door Droideka's.

Heroes Genosis.jpg

Obi-Wan tijdens de offering op Genosis

Kenobi werd in een Geonosian Containment Field gevangen en Dooku probeerde hem te overhalen om zich aan zijn zijde te scharen. Hij vertelde tegen Obi-Wan dat Darth Sidious de Galactic Senate al jarenlang manipuleerde maar Kenobi geloofde Dooku niet, al sprak hij nochtans de waarheid. Obi-Wan zou worden geofferd aan wilde dieren in de Geonosis Arena. Daar werd hij onverwachts herenigd met Anakin Skywalker en Padmé Amidala die hadden besloten om hem te komen redden, zonder veel succes zo te zien. Kenobi nam het in de arena op tegen een gevaarlijke Acklay maar hield net als zijn vrienden stand totdat Mace Windu en een 200-tal andere Jedi de arena binnenvielen. De Battle of Geonosis was begonnen.

Clone Wars (22 BBY - 19 BBY)

Cody en Obi-Wan.png

General Obi-Wan Kenobi en Commander Cody.

Nadat hij samen met een handvol andere Jedi was geëvacueerd uit de Arena, spotte Anakin plotseling Dooku die het strijdtoneel verliet. In het duel tegen Dooku werd het nogmaals duidelijk dat Obi-Wan en Anakin nog geen perfect duo vormden. Kenobi raadde aan om Dooku samen aan te pakken maar Anakins hoogmoed en woede waren niet in te tomen met als gevolg dat hij hardhandig door Force Lightning werd aangepakt. Ook Kenobi kon Dooku niet afstoppen die Obi-Wan tweemaal verwondde in een duel met de Lightsaber. Het was enkel dankzij de interventie van Yoda dat Kenobi en Skywalker de ontmoeting met Dooku overleefden.

Obi-Wan besefte dat het Clone leger wel erg gelegen ten tonele was verschenen maar net als talloze andere Jedi nam hij de taak op zich als Jedi High General. Alhoewel hij een meester was geworden in het hanteren van de defensief sterke Style III, werd Obi-Wan beter bekend onder de bijnaam: 'the negotiator' (de onderhandelaar). Obi-Wan en Anakin vochten in vele belangrijke gevechten mee zoals in de Battle of Muunilinst en de Battle of Jabiim. In die gevechten moest Kenobi steevast afrekenen met twee van Dooku's gevaarlijkste Commanders: Durge en Asajj Ventress. Kenobi werd gedurende een tijd zelfs vermist en opgegeven door de Jedi Order nadat Ventress hem had ontvoerd naar Rattatak.

Obi Anakin CW3.jpg

Kenobi & Skywalker tijdens de Clone Wars

Alhoewel er nog steeds fricties bestonden tussen Anakin en Obi-Wan was de promotie van Anakin tot Jedi Knight een bevrijding voor beide Jedi. De band van Master en Apprentice verdween geleidelijk en de vriendschap tussen de Jedi werd hechter en de samenwerking verbeterde keer op keer. Anakin en Obi-Wan groeiden uit tot helden van de Galactic Republic. Zo vochten Obi-Wan en Anakin zij aan zij in de Battle of Christophsis. Obi-Wan had bij de Jedi High Council zijn kandidatuur om een nieuwe Padawan aan te nemen ingediend maar Ahsoka Tano bleek niet de Padawan van Obi-Wan te worden maar van Anakin Skywalker. Na de Battle of Christophsis trok Obi-Wan naar Jabba's Palace om te onderhandelen over de bevrijding van de ontvoerde Rotta. Tijdens de Battle of Teth vocht Obi-Wan nogmaals met Asajj Ventress in de verlaten B'omarr Monk Abdij. Ondertussen was Obi-Wan ook uitgekozen tot lid van de Jedi High Council.

Revenge duels.jpg

Obi-Wan strijdt tegen Maul

Tijdens de Clone Wars kreeg Obi-Wan het verontrustende nieuws dat een oude vijand was ontwaakt uit de dood: Darth Maul. Hoewel Obi-Wan dit eerst niet leek te geloven, werd het helemaal duidelijk op Raydonia waar Maul en Savage Opress heel wat terreur hadden aangericht. Maul kwam uit het brandende vuur gestapt en Obi-Wan besefte dat dit echt aan het gebeuren was. Kenobi was te verontwaardigd om gepast te reageren toen de strijd losbarstte. Savage Opress verraste Kenobi en de Jedi Master was niet in staat om te reageren op de aanvallen van de twee Dark Siders. Hij werd buiten westen geslagen en meegenomen naar de Turtle Tanker.

Maul was van plan om Kenobi er flink van langs te geven en de broers ranselden de Jedi Master fameus af in de vrachtruimte van het schip. Asajj Ventress, die een premie op Savage had aangenomen, was ondertussen geland op Raydonia en klom aan boord wanneer het schip vertrekt. Toen Maul zijn folteringen op Obi-Wan wilde toepassen, maakte Ventress haar aanwezigheid bekend. De Zabraks ginge, haar achterna, maar Ventress leidde hen om de tuin hielp Kenobi. Ze gaf hem een van haar lightsabers om zich te weren in de strijd. Hoewel ze ooit vijanden waren, beseften Kenobi en Ventress dat ze nu enkel op elkaar konden rekenen om te overleven.

Toen de Zabraks terugkeerden, nam Opress het op tegen Ventress en Obi-Wan tegen Maul. Obi-Wan zag zijn Lightsaber bij Maul en kon die recupereren. Vervolgens kon Ventress haar tweede lightsaber gebruiken op het moment dat Opress haar bijna dreigde te verslagen. Maul daagde Obi-Wan uit en de Jedi ging in op de uitdagingen, waardoor zijn aanvallen te wild en te ongecoördineerd waren.

Ventress en Obi-Wan realiseerden zich dat de Zabraks te sterk waren en dat ze best konden vluchten. Ze snelden naar de cockpit en net alvorens Maul en Savage met hun lightsabers de deur konden openen, kon Kenobi de cockpit in gang zetten die fungeerde als een Escape Pod. De broers trokken zich terug in de alternatieve cockpit van het schip. Darth Mauls wraak was nog lang niet over. Met de hulp van Death Watch trok hij naar Mandalore waar hij de macht greep en Pre Vizsla doodde en Satine Kryze gevangenzette. Satine kon een noodsignaal naar Obi-Wan sturen en hij ging haar helpen met de Twilight. Het schip van Anakin werd vernietigd op Mandalore en zonder hulp van Satine's zuster Bo-Katan was Obi-Wan vermoedelijk niet kunnen ontsnappen. Kenobi en Satine werden in een val gelokt. Uiteindelijk gebruikte Maul Satine als slachtoffer om Obi-Wans wanhoop te vergroten. Maul stak Satine koelbloedig naar met Vizsla's Darksaber. Obi-Wan treurde om Satine, maar ze fluisterde hem toe om altijd trouw te blijven aan zijn idealen. Dankzij Bo-Katan kon Obi-Wan ontsnappen en terugkeren naar de Republic. Niet lang daarna moest Obi-Wan toezien hoe Ahsoka Tano de Jedi Order verliet.

Naar het einde van de Clone Wars ondernam hij samen met zijn voormalig Padawan, Anakin Skywalker, missies naar Cato Neimoidia, Telti en Nelvaan. Kenobi en Skywalker waren op zoek naar de mysterieuze Darth Sidious en ze voelden dat ze hem steeds dichter op de hielen zaten. Hun zoektocht stopte toen ze van Coruscant het bericht kregen dat Palpatine was gevangen genomen door Grievous. Alleen zij twee konden de Supreme Chancellor redden.

Only a Sith deals in absolutes

Anakin Obi-Wan.jpg

Anakin & Obi-Wan tijdens de Clone Wars

In de Battle of Coruscant werd Kenobi regelmatig gered door Anakin en belandden ze aan boord van het vlagschip, de Invisible Hand. Daar werd het duo opnieuw geconfronteerd met Dooku. Deze maal streden Anakin en Obi-Wan samen om Dooku te verslaan. Kenobi verloor echter het bewustzijn tijdens het gevecht en toen hij weer bij zijn positieven kwam was Dooku dood en was het schip onder zwaar vuur komen te staan. Nadat de groep door Grievous was gevangengenomen, konden ze via een afleiding van R2-D2 alweer ontsnappen en chaos veroorzaken waardoor Grievous vluchtte. Anakin zette het fel gehavende schip "heelhuids" neer op Coruscant.

Obi-Wan merkte op dat Anakin er geprikkeld bijliep. Zijn relatie met Palpatine baarde Kenobi zorgen, niet alleen omdat deze hecht was maar ook omdat Kenobi en de Jedi Palpatine niet helemaal vertrouwden. Toen Grievous werd opgemerkt te Utapau koos men Obi-Wan om de General te stoppen. Samen met zijn vaste Clone Commander, Cody, trok hij naar Utapau. Daar trok hij er alweer alleen op uit om Grievous op te sporen terwijl de troepen van Cody en de Utapauns zich klaar hielden om zich in de strijd te storten tegen de CIS.

Op Boga, een Varactyl schaduwde Kenobi de CIS Council en confronteerde hij Grievous. De cyborg probeerde alweer te vluchten maar met Boga zette Obi-Wan meteen de achtervolging in. Deze stopte op een landingsplatform waar Grievous' starfighter stond geparkeerd. In een bruut duel tegen Grievous trok Kenobi het aan zijn laatste eind nadat hij de stuk getrokken orgaanzak van de cyborg aan flarden kon schieten. Vol goede moed verklaarde Kenobi het overlijden van Grievous aan Coruscant waar er zich cruciale dingen afspeelden.

Obi Boga.jpg

Kenobi op Boga

Cody zag zijn General nog net voor Order 66 werd uitgevoerd. De eens zo trouwe Clone Commander gaf de orders om Kenobi neer te halen. Obi-Wan stortte neer in een ondergrondse oceaan. Hij ontvluchtte de Clone Troopers en vluchtte met het schip van Grievous. Gelukkig voor Kenobi had Senator Bail Organa zijn spoor ontdekt en werd hij algauw opgepikt.

Aan boord van de Tantive IV werd Kenobi herenigd met Yoda die blijkbaar ook Order 66 had overleefd. Tijdens een speciale sessie van de Galactic Senate zouden Kenobi en Yoda het noodsignaal aanpassen zodat de Jedi werden gewaarschuwd om weg te blijven van Coruscant. De Jedi vonden de Jedi Temple volledig overhoop gehaald en bezaaid met de dode lichamen van jedi. Nadat de code was aangepast, kwam Kenobi tot de lugubere vaststelling dat Anakin Skywalker verantwoordelijk was voor de massale slachting in de Jedi Temple.

Obi-Wan kon maar niet vatten wat Anakin had bezield maar kon hem opsporen door Padmé Amidala stiekem te volgen naar Mustafar. Obi-Wan wist nu ook dat Anakin de vader was van Amidala's kinderen en hij probeerde nog te onderhandelen. Toen Obi-Wan zag dat Anakin Padmé wurgde, wist hij dat dit niet meer Anakin was maar Darth Vader. Anakin was razend dat Kenobi zich aan boord van het schip bevond van Padmé omdat hij vermoedde dat Padmé Amidala en Kenobi samenspanden om hem uit te schakelen.

Obi Anakin duel.jpg

Duel met Darth Vader

Het eerste duel tussen de twee 'helden' was onvermijdbaar. Dat duel liep gelijkopgaand omdat ze elkaar enorm goed aanvoelden en alle bewegingen van elkaar kenden en beheersten. Het energieke duel liep van de ene plaats naar de andere door op Mustafar en eindigde tenslotte op een oever aan de lavarivier waar Kenobi aan Anakin de kans gaf om zich over te geven. Darth Vader weigerde en werd genadeloos en dodelijk gewond door Kenobi. Hij sprak met veel liefde en verdriet over zijn voormalige leerling en liet hem vreselijk verminkt achter op Mustafar.

In sneltempo werd Polis Massa bereikt waar ook Yoda en Bail Organa waren geland. Daar was Kenobi getuige van de geboorte van Amidala's en Anakins kinderen, Luke Skywalker en Leia Organa. In samenspraak met Yoda beslistten de beide Jedi om zich terug te trekken in de anonimiteit. Kenobi verkoos om naar Tatooine te verhuizen en om zo Anakins zoon Luke Skywalker te zien opgroeien. Daar zou hij ook extra training krijgen van Qui-Gon Jinn die er op één of andere reden erin was geslaagd om zijn identiteit na zijn dood te bewaren.

Ben Kenobi (19 BBY - 0 BBY)

Op Tatooine kende men hem als Ben Kenobi, een halfbakken tovenaar. Obi-Wan werd door Ben's Mesa geïnspireerd om de naam Ben te kiezen. Hij woonde in een hut in de wildernis van de Jundland Wastes. Daar had hij in zijn eenzaam bestaan tijd genoeg om te mediteren, lessen te krijgen van Qui-Gon maar ook om Luke in de gaten te houden. Toen hij Ferus Olin hielp met het opsporen van andere overlevende Jedi, kwam hij te weten dat Darth Vader nog leefde. Geregeld trok Kenobi naar Anchorhead of Mos Eisley om nieuwtjes te vernemen over het Galactic Empire en Darth Vader. Toen Luke opgroeide kwam Kenobi een paar maal dichtbij een echte ontmoeting maar Owen Lars vermoedde dat dit enkel onheil kon betekenen voor de jonge Luke.

In 0 BBY zou het plan van de hoop echter in gang schieten. Luke was uitgegroeid tot een enthousiaste tiener met dezelfde aanleg voor vliegen dan zijn vader. Ben redde Luke van de Tusken Raiders toen hij naar hem op zoek was om de boodschap van R2-D2 over te brengen. Al dan niet moedwillig herinnerde Ben zich noch R2-D2, noch C-3PO die hij nochtans beiden had ontmoet. Kenobi vertelde Luke over het verleden en over zijn vader. Die was in tegenstelling tot wat Owen hem had verteld geen navigator op een Spice freighter geweest maar een Jedi Knight zoals Obi-Wan. Als aandenken gaf Kenobi hem de Lightsaber van Anakin die hij destijd had opgeraapt na hun duel op Mustafar. Ben vertelde Luke over de beginselen van de Force en na enige aarzeling hoe Luke's vader was gestorven. Ben kon het echter niet aan om Luke de waarheid te vertellen en om Luke te beschermen vertelde hij dat Darth Vader de vader van Luke had vermoord en verraden.

Ben Leia message.jpg

Help me, Obi-Wan Kenobi, you're my only hope

Toen Obi-Wan de smeekbede bekeek van Leia Organa wist hij dat de tijd gekomen was opnieuw een actieve rol op te nemen in de samenleving. De twee kinderen van Anakin Skywalker waren bijna verenigd en dit was de enige hoop om de Sith te verslagen. Na de dood van Uncle Owen en Aunt Beru besloot Luke om Ben te vervoegen en om mee naar Alderaan te gaan. Luke was vastbesloten om net als zijn vader een Jedi te worden. Samen met Han Solo en Chewbacca reisden Luke, Obi-Wan en de Droids naar Alderaan om de plannen van de Death Star I te bezorgen aan Kenobi's oude vriend Bail Organa. Onderweg leerde Kenobi aan Luke de eerste beginselen van het Lightsaber gevecht met Form I. Alderaan werd echter nooit bereikt omdat de planeet net daarvoor was vernietigd door het Galactic Empire. Het was deze gebeurtenis die Kenobi aanvoelde in de Force. In plaats van Alderaan te bezoeken, werden de helden opgeslokt door de gigantische Death Star.

VaderObiFight.jpg

Kenobi vs Darth Vader

Aangekomen op de Death Star I ging Obi-Wan in z'n eentje de Tractor Beam uitschakelen zodat de Millennium Falcon van Han Solo zou kunnen ontsnappen. Net als in zijn hoogdagen als Jedi bekwaamde Kenobi zich uitstekend van zijn taak. Alvorens hij dacht te kunnen ontsnappen, stond een oude bekende hem echter op te wachten: Darth Vader. Vader had de aanwezigheid van Kenobi gevoeld en desondanks het feit dat hij al jaren was verdwenen en door velen zelfs als overleden werd beschouwd, wist Vader dat dit slechts één persoon kon zijn. In het beslissende gevecht was het nu Darth Vader die zijn voormalig meester versloeg. Wat Vader niet wist, was dat Kenobi van Qui-Gon Jinn had geleerd hoe hij zijn identiteit kon bewaren na zijn dood. Luke zag hoe zijn mentor werd gedood maar Kenobi stond hem meteen met raad bij. Ook tijdens de Battle of Yavin sprak Ben Luke de nodige moed in wanneer nodig.

Na zijn dood (0 BBY - 34 ABY)

Nu hij zijn identiteit had kunnen bewaren, bleef Obi-Wan gedurende de Civil War een cruciale rol spelen in het leven van Luke Skywalker. Na zijn ongeluk op Hoth verscheen Kenobi als het eerst voor Luke als een geestesverschijning. Hij raadde Luke aan om op zoek te gaan naar Yoda op Dagobah. Op deze planeet zou Kenobi zowel tot Luke als Yoda spreken maar ook verschijnen op een cruciaal moment dat Luke wou vertrekken om zijn vrienden te helpen op Cloud City. Kenobi vreesde dat Luke net zoals Anakin ten prooi zou vallen aan de Dark Side. Na Luke's vertrek sprak Kenobi dat Luke de laatste hoop was. Blijkbaar was zijn vertrouwen in Leia als Jedi minder groot en vermoedde hij dat zij meer op haar moeder leek.

Ongeveer een jaar later keerde Luke weer naar Dagobah waar een verzwakte Yoda overleed maar net als Kenobi zijn identiteit bewaarde. Obi-Wan sprak een laatste maal tegen Luke over het verleden. Luke was immers te weten gekomen dat Darth Vader zijn vader was en hij wou wel eens weten waarom Ben tegen hem gelogen had. Kenobi vertelde kort wat er was gebeurd en dat Luke ook een tweelingszuster had die anoniem van hem was opgegroeid. Het was duidelijk dat Obi-Wan niet alle geloof had in een wederopstanding van Anakin Skywalker. Obi-Wan zag zijn oude vriend meer als een cyborg dan als een mens en dacht niet meer dat hij uit de greep van de Dark Side kon worden gehaald.

Jedi Spirits Endor.jpg

Anakin, Yoda en Obi-Wan

Luke kon zijn vader echter wél uit die greep halen en net vooraleer Anakin Skywalker stierf, was hij weer de Jedi Knight van weleer. Ook Anakin kon zijn identiteit bewaren, dit kwam mogelijk door de aanwezigheid van Obi-Wan en Yoda. Tijdens het eindfeest op Endor na de dood van Darth Sidious en het einde van het Galactic Empire zag Luke Obi-Wan Kenobi voor de laatste maal samen met Yoda en zijn vader. Luke had het kwaad ongedaan gemaakt waarvoor zijn vader verantwoordelijk was en waarvoor Yoda en Obi-Wan zich verantwoordelijk voelden. Het evenwicht in de Force was volgens de profetie hersteld.

Jaren later werd de stem van Obi-Wan gehoord door Rey in een visioen, nadat ze de lightsaber van Anakin en Luke Skywalker had aangeraakt. Hij sprak dezelfde zin die hij jaren eerder ook tegen Luke uitsprak tijdens zijn training aan boord van de Millennium Falcon: ze had haar eerste stappen in een grotere wereld gezet...

Achter de schermen

  • Obi-Wan Kenobi werd op latere leeftijd vertolkt door de legendarische Britse acteur Sir Alec Guinness. Op jongere leeftijd speelde de Schotse acteur Ewan McGregor de rol van Kenobi.
  • Star Wars Insider 112 meldt Ben's Mesa als inspiratie voor Ben.
  • Obi-Wans thuisplaneet werd door George Lucas zelf genoemd op de C5 in 2010 als Tuckerism van 'Jon Stewart'.
  • De stem van Kenobi in TFA was zowel van Alec Guinness als van Ewan McGregor afkomstig. "Rey" werd gemaakt uit audio van het woord "afraid" dat Sir Guinness in A New Hope zei. "You've taken your first steps into a larger world" werd gesproken door McGregor en is een speciaal voor TFA opgenomen zin.

Verschijning

Kenobi vs Vizsla.jpg

Obi-Wan vs Pre Vizsla

Bron

Wiki.png
Yodapedia heeft 131 afbeeldingen gerelateerd aan Obi-Wan Kenobi.

Around Wikia's network

Random Wiki