Wikia

Yodapedia

Owen Lars

10.972pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Owen Lars
Owen Lars1.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Lengte:

1,78meter

Haarkleur:

Donkerblond, bruin, grijs (ouderdom)

Oogkleur:

Blauw

Biografie
Geboren:

50 BBY

Thuiswereld:

Tatooine, Geboren te Ator

Overleden:

0 BBY

Functie:

Moisture Farmer

Wapen:

Blaster Carbine

Vervoer:

Zephyr-G Swoop
V-35 Courier Landspeeder

Affiliatie:

Lars Homestead

Relaties
Vader:

Cliegg Lars

Moeder:

Aika
Shmi Skywalker (stiefmoeder)

Partner:

Beru Whitesun

Kinderen:

Luke Skywalker (adoptie)

Quote: "You must understand I need you here, Luke."
-- Owen Lars

Owen Lars werd de stiefbroer van Anakin Skywalker toen Owens vader, Cliegg, hertrouwde met Anakins moeder, Shmi. Samen met zijn echtgenote, Beru Whitesun, nam hij na het overlijden van Cliegg de Moisture Farm over, waar hij werkzaam bleef tot zijn dood in 0 BBY. Luke Skywalker werd opgevoed door Owen Lars en Beru Whitesun.

BiografieEdit

Galactic RepublicEdit

Owen Lars werd in 50 BBY geboren op de Core World Ator. Nadat Owens moeder Aika overleed, trok zijn vader Cliegg terug naar Tatooine. Cliegg had die planeet verlaten om ander leven te beginnen maar na de dood van zijn echtgenote keerde hij liever terug naar zijn thuisplaneet.

Op Tatooine namen Cliegg en Owen de Lars Moisture Farm gewoon weer over. Cliegg zou echter terug gelukkig worden doordat hij verliefd werd op een slavin die hij bevrijdde. Cliegg en Shmi Skywalker trouwden in 27 BBY. Ook Owen had ondertussen een relatie met Beru Whitesun. Beru kwam uit een traditionele familie van Moisture Farmers en Owen ontmoette haar voor het eerst in Anchorhead.

Owen Anakin.jpg

Beru, Owen, Anakin en Padmé

Samen vormden ze een nieuwe familie die hard werkte maar gelukkig was. C-3PO, de Droid die Shmi's zoon Anakin Skywalker had gebouwd, hielp hen met het huishouden. Owen hielp zijn vader elke dag mee op de farm en met zijn Zephyr-G Swoop controleerde hij de perimeter van de Moisture Vaporators. Toch zou het geluk niet blijven duren want een maand voor de uitbraak van de Clone Wars werd Shmi ontvoerd door Tusken Raiders. Van een groep vrijwilligers die haar wilde bevrijden, keerden slechts vier mensen terug en Cliegg verloor een onderbeen tijdens de zoektocht. De Lars familie had alle hoop opgegeven toen op een dag ineens Anakin Skywalker, de zoon van Shmi, arriveerde op de Farm. Dit was de enige keer dat Owen zijn stiefbroer zou ontmoeten. Anakin ging meteen op zoek naar zijn moeder en liet Padmé achter bij de Lars familie. Anakin keerde de dag erna terug met het levenloze lichaam van Shmi die was vermoord door de Tusken Raiders. Voor de tweede maal moest Owens vader zijn echtgenote begraven. Owen schonk C-3PO aan Anakin omdat Shmi het zo had gewild. Owen zou daarna nooit meer iets vernemen van zijn schoonbroer.

In de jaren na Shmi's dood ging het bergaf met de gezondheid van Cliegg. Nadat ook Cliegg overleed, waren Owen en Beru de nieuwe eigenaars van de Lars Moisture Farm. Het ongeluk maakte van hen een hardwerkend koppel dat met weinig tevreden was.

Owen Beru baby.jpg

Owen, Bery & baby Luke

In 19 BBY werden ze plotseling gecontacteerd door Obi-Wan Kenobi die onderdak zocht voor Luke, de zoon van Anakin. Owen stond eerst twijfelachtig ten opzichte van de hele affaire en schuwde elk contact met Kenobi. Owen verweet nog altijd Anakin dat hij zijn moeder had achtergelaten op Tatooine en was niet echt Jedi-gezind.

Galactic EmpireEdit

Toch voedde Owen zijn adoptiezoon op zoals een echte vader. Owen was streng voor Luke, die hem 'Uncle' (oom) noemde, maar Owen deed dit om Luke te beschermen voor zijn verleden. Owen had de graven aan de Moisture Farm verwijderd en als vrienden vroegen waarom Luke de familienaam Skywalker droeg, vertelde Owen dat dit was gedaan om Shmi te eren. Maar Luke had duidelijk de genen van zijn vader overgenomen en om geen olie op het vuur te gooien, vertelde Owen dat Luke's vader een Navigator op een Spice Freighter was geweest. Luke groeide op tot een jongeman met heel veel energie en een natuurlijke aanleg voor vliegen en technologie.

Owen Luke fun.jpg

Owen & Luke

Owen had niet graag dat Luke zich bezighield met zijn vrienden op Anchorhead of met zijn gevaarlijke vliegkunsten. Het werk op de boerderij was bittere ernst en Owen wou vooral dat Luke zich daarop concentreerde. Voorts probeerde hij Luke ook elk contact met Ben Kenobi te weigeren. Een paar maal moest Owen Kenobi zelfs wegjagen toen hij contact probeerde te zoeken met Luke.

Maar Owen wist dat hij Luke niet eeuwig op Tatooine kon houden. Een paar van zijn vrienden waren al vertrokken naar de Imperial Academy en dat was ook Luke's grootste droom. Owen probeerde hem telkens thuis te houden door hem steeds te wijzen op zijn taken en dat hij zijn hulp echt nodig had.

In 0 BBY kocht Owen twee droids van een Jawa clan. Eén van hen was C-3PO, de droid van zijn stiefmoeder Shmi. Owen herkende de droid niet meer na al die jaren en C-3PO zelf had een Memory Wipe ondergaan dus herinnerde zich al helemaal niets meer. Owen zocht een droid die Bocce sprak net als de 'Binary Language' van Moisture Vaporators. Naast Threepio kocht Owen ook nog een Astromech Droid die R2-D2 werd na het defect van R5-D4. Luke verrastte zijn 'uncle' door tijdens het avondeten te zeggen dat R2-D2 op zoek was naar Obi-Wan Kenobi. Owen en Beru wisten meteen dat hier meer aan de hand waren. Het eten mondde echter uit in een ruzie omdat Luke nog een jaar langer op Tatooine zou moeten blijven.

Owen Beru dead.jpg

De lichamen van Owen & Beru

De volgende morgen was Luke en de droids al verdwenen. Hij zou Owen nooit meer ontmoeten. Sandtroopers waren op zoek naar twee verdwenen droids en brachten een bezoek aan de Moisture Farm. Owen en Beru werden vermoord en toen Luke later onheil bespeurde, vond hij hun verkoolde lichamen aan de ingang van de farm. Mogelijk had Owen zijn leven opgeofferd om de identiteit van Luke te beschermen.

Owen Lars gaf Luke een strenge opvoeding waardoor Luke wel de waarden van hard werken en eerlijkheid waardeerde. In zijn niet altijd even gelukkige leven, zorgde Owen vooral voor andere mensen.

Achter de schermenEdit

  • Owen Lars werd in Star Wars Episode IV: A New Hope gespeeld door Phil Brown en in de prequels door Joel Edgerton.
  • In Episode III werden archiefbeelden van Owen gebruikt die waren opgenomen ten tijde van Episode II.
  • Voor de verschijning van Episode II dacht men dat Owen de broer was van Obi-Wan Kenobi. Verschillende bronnen, waaronder het leesboek van 'Return of the Jedi' hadden dit expliciet vermeld. Door Episode II werd dit feit dus onjuist en werd Owen de stiefbroer van Anakin en een 'echte' oom van Luke.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki