Wikia

Yodapedia

Peter Cushing

10.899pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Peter Cushing
Cushing.jpg
Biografie
Geboren 26 mei 1913
Geslacht Man
Land Verenigd Koninkrijk - Kenley
Overleden 11 augustus 1994
Titel
Bijnaam
Beroep Acteur
Rol {{{rol}}}
Werken Hamlet
The Mummy
The Curse of Frankenstein
Dracula

Quote: "I try to consider what the audience would like to see me do and I thought kids would adore Star Wars"
-- Peter Cushing

Peter Cushing is de Britse acteur die de rol van Wilhuff Tarkin speelde in A New Hope. Hij was naast Sir Alec Guinness één van de twee bekende (anno 1977) acteurs uit die film.

BiografieEdit

In 1940 speelde Cushing mee in een film van Laurel & Hardy maar keerde daarna terug naar Engeland waar hij in 'Hamlet' speelde van Sir Laurence Olivier. In de jaren '50 deed hij vooral televisiewerk voor de BBC.

Cushings doorbraak kwam er door twee rollen in films van Terence Fisher: 'The Curse of Frankenstein' en 'Dracula'. Cushing speelde daarin tweemaal de rol van geleerde die het moest opnemen tegen het monster, gespeeld door Christopher Lee. Samen zouden Cushing en Lee talloze films spelen en werden ze hele goede vrienden. Cushing maakte faam in de 'Hammer'-films en zou in veel horrorfilms opdraven.

Cushing speelde ook de rol van Dr.Who in twee films en de rol van Sherlock Holmes zowel op het witte doek als op televisie voor de BBC.

In 1971 overleed Cushings echtgenote wat een enorme mentale klap voor de acteur betekende.

In 1976 werd Cushing gecast voor 'A New Hope'. Twentieth Century Fox had tegen George Lucas gezegd dat er minstens twee bekende acteurs moesten te zien zijn in de film en Cushing was er daar één van. Hij vertolkte met verve de rol van Wilhuff Tarkin, Commander van de Death Star I. Cushing was geliefd op de set omwille van zijn vriendelijke inborst. Carrie Fisher zei dat ze het moeilijk had om Cushing te verwijten zoals in het script stond vermeld. Tijdens de opnames had Cushing last van te kleine laarzen. Hij speelde verschillende scènes in zijn pantoffels.

Na Star Wars verscheen Cushing op televisie, ook al ging zijn gezondheid achteruit aangezien er kanker bij hem was vastgesteld. In 1989 werd Cushing Officer of the Order of the British Empire.

Een week vooraleer Cushing overleed in 1994 werd een documentaire over de 'Hammer'-films uitgezonden waaraan Cushing nog had meegewerkt als verteller. Cushing was ook goed bevriend met Dave Prowse.

George Lucas werkte samen met drie iconen uit Horrorfilms zijnde Peter Cushing, Christopher Lee en Donald Pleasance (in THX-1138).

Externe linkEdit

Around Wikia's network

Random Wiki