Wikia

Yodapedia

Peter Mayhew

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Peter Mayhew
Peter Mayhew.jpg
Biografie
Geboren 19 Mei 1944
Geslacht Man
Land VK, Engeland (Londen) (genaturaliseerd tot Amerikaans staatsburger)
Overleden
Titel
Bijnaam
Beroep Acteur
Rol {{{rol}}}
Werken Sinbad and the Eye of the Tiger

Peter Mayhew is de acteur die Chewbacca speelde in alle vier films waarin de Wookiee verscheen.

Door Mayhews opvallende gestalte (2,21 meter) was hij de perfecte kandidaat om ofwel Darth Vader of Chewbacca te spelen. Mayhew werkte als een klusjesman in een ziekenhuis toen hij de rol van minotaurus vertolkte in 'Sinbad and the Eye of the Tiger'. Dankzij een artikel over mensen met grote voeten, kwam George Lucas in contact met Mayhew die werd gecast als Chewbacca.

Deze rol zou Mayhew herhalen voor 'Episode V' en 'Episode VI'. Hij was ook te zien in The Muppet Show en The Star Wars Holiday Special. In 'Episode III' hernam hij zijn rol van Chewbacca. In 1997 kreeg hij tijdens de MTV Movie Awards een Lifetime Achievement Award en ontving hij een medaille. Mayhew heeft verder in geen enkele andere echte film gespeeld.

Mayhew is een graag geziene gast op conventies en spreekt vol lof over zijn ervaringen. In 2005 werd hij officieel een Amerikaans staatsburger en sindsdien woont hij met zijn echtgenote in Texas.

Around Wikia's network

Random Wiki