Wikia

Yodapedia

Podracing

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Malastare1.jpg

Podrace op Malastare

Flag Parade.jpg

De vlaggenparade tijdens de Boonta Eve Challenge

Quote: "Now this is Podracing!"
-- Anakin Skywalker

Podracing was een zeer populaire sport in de 'minder ontwikkelde' gebieden van het universum. Vooral tijdens de laatste decennia van de Galactic Republic beleefde het Podracing zijn hoogdagen in de Outer Rim.

GeschiedenisEdit

Sebulba.jpg

Sebulba

Podracing vond zijn oorsprong in door dieren getrokken karren. Door de evolutie in technologie kon het moderne Podracing zich ontwikkelen. De eerste die een moderne Podracer ontwikkelde was Gustab Wenbus op Malastare. Hij nam deel aan een wedstrijd in een prototype Pod die was ontwikkeld door de mecanicien Phoebos.

Podracing evolueerde tot een van de meest gevaarlijke sporten die er bestonden, en vroeg om hele goede vaardigheden en reflexen. Een Podracer was een klein, eenpersoons Repulsorliftvoertuig. Het bestond uit een antizwaartekracht cockpit, aangedreven door twee of meer enorme motoren. De motoren zaten (meestal) niet vast aan de cockpit, maar waren verbonden door Steelton kabels. De motoren zelf waren aan elkaar verbonden door zogenaamde power couplings bestaande uit plasmastralen.

Podracing werd vooral populair in de Outer Rim waar het vaak werd gecontroleerd door de Hutts die er massaal geld aan verdienden omdat er enorm veel op Podraces werd gegokt. Maar ook in de Core Worlds was de sport bekend en ook al omwille van het gokken. Zo kon men in verschillende clubs, zoals in de Outlander Club Podraces volgen op een groot scherm.

Het officiële Podrace circuit bestond in de laatste decennia van de Galactic Republic uit het Amateur Podracing Circuit en het Galactic Podracing Circuit. Podracers, zoals Sebulba, werden mediafiguren en er werden uitzendingen in de media besteed aan wedstrijden die werden gehouden op de meest gevaarlijke en uitdagende parcours in de Outer Rim.

Een van de opmerkelijkste wedstrijden werd in 32 BBY gehouden toen de jonge Anakin Skywalker de befaamde Boonta Eve Classic op zijn naam schreef te Tatooine. Hij was de enige Mens die een rol van betekenis kon spelen in deze sport want door de nodige razendsnelle reflexen, waren het vooral leden van species met een andere fysiologie die naam en faam konden vergaren.

Rond het uitbreken van de Clone Wars kreeg het Podracen te kampen met erge tegenstand. Verschillende schandalen werden ontdekt, zoals het feit dat sommige Podracers eigenlijk huurmoordenaars waren. Deland Tyerell, zoon van de overleden Podracer Ratts Tyerell startte met zijn Ratts Tyerell Foundation een campagne om het Podracen illegaal te laten verklaren en de Republic steunde deze campagne. Hoewel de gokcijfers identiek bleven als in de vorige decennia, bleken de toeschouwersaantallen fameus te dalen.

Tegen dat de New Order werd opgericht, werd Podracen illegaal verklaard. Swoop Racing nam de plaats van Podracing in, al was deze sport nauwelijks veiliger te noemen.

Bekende circuitsEdit

Podraces werden op een aantal planeten gehouden, hier volgen planeten waarop de podraces waren en een aantal bekende parcours.

Andoprime.jpg

Ando Prime

OrdIbanna.jpg

Ord Ibanna

Bekende podrace pilotenEdit

Podracers.jpg

Ben Quadinaros, Gasgano en Clegg Holdfast

Podrace piloten genoten vaak grote bekendheid, vooral als ze een beetje goed waren en wonnen. Sommige podrace piloten, zoals Sebulba hadden zoveel status binnen de sport, dat ze vaak de favoriet waren van gokkers.

Bekende podracersEdit

IPGX1131.jpg

IPG-X1131

Hoewel podracers meestal door de piloten verbouwd werden, waren er wat motoren betreft een aantal fabrieksmodellen die de basis vormde van veel podracers.

Zie ook:Edit

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki