Wikia

Yodapedia

Ponda Baba

10.905pages on
this wiki
Add New Page
Talk1 Share
Ponda Baba
Ponda Baba.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

AqualishQuara

Geslacht:

Man

Lengte:

1,85 meter
84 kilogram

Haarkleur:

Zwart

Oogkleur:

Zwart

Biografie
Thuiswereld:

Ando

Bijnaam:

Sawkee

Functie:

Smokkelaar
Lijfwacht
Piraat

Wapen:

SE-14C Blaster Pistol
DL-21 Blaster Pistol
Knuppel

Vervoer:

Angry Ranat

Quote: "Negola dewaghi wooldugger!"
-- Ponda Baba

Ponda Baba was een Aqualish smokkelaar en piraat die in 0 BBY een arm verloor in een duel met Obi-Wan Kenobi in Chalmun's Cantina op Tatooine.

BiografieEdit

Ponda Baba was een gekende ruziestoker met een kwalijke reputatie voor zijn slecht en gevaarlijk humeur dat vaak vuistgevechten uitlokte in Cantinas. Baba was een Quara met vingers als handen in plaats van vinnen. Baba leefde op Ando in de moerassen en vochtige gebieden gedurende vele jaren totdat hij zin geluk zocht door te moorden en te plunderen in het universum.

Baba reisde gedurende korte tijd samen met een Grueshite wapendealer genaamd Jothel Merritt maar hun samenwerking werd verstoord door de Bounty Hunter Jodo Kast. Kast was Merritt op het spoor en maakte met Baba een deal dat ze de premie zouden in twee delen. Ponda Baba verraadde zijn partner maar Jodo Kast verdween met de noorderzon. Baba besloot dat het beter was om zonder partner te werken.

Ponda Baba’s ‘loopbaan’ verliep moeizaam. Met zijn vrachtschip, de Angry Ranat, slaagde Baba er niet in om rijkdom te vergaren. Hij kon enkel wat Spice stelen of goederen uit een uitgebrande container stelen. Zijn geluk zou echter keren toen hij Dr. Evazan ontmoette.

Evazan Baba Cantina.jpg

Evazan en Baba confronteren Obi-Wan Kenobi

Evazan was een gestoorde ‘geleerde’ die experimenteerde tijdens operaties. Zo was hij gezocht in 12 Systemen. In het Corellian System ontmoette Baba Evazan voor het eerst in de Truuzdann spaceport. Evazan was op de vlucht voor Jodo Kast en toen hij Ponda’s schip naderde, greep de Aqualish zijn Blaster en beschermde Evazan. Baba was Kasts bedrog niet vergeten en nam hem onder vuur. Kast overleefde dankzij zijn Mandalorian Armor maar Evazans gezicht was ernstig beschadigd.

Hoewel Ponda Baba zelf Evazan had kunnen inrekenen, profiteerde hij meer van een samenwerking. Evazan sprak Basic, Ponda kon een copiloot gebruiken en Ponda’s reputatie ging serieus de hoogte in door samen te werken met een berucht misdadiger. Het duo ging aan de slag als Spice smokkelaars voor onder andere Jabba the Hutt, al hadden ze niet de reputatie van Han Solo en Chewbacca. Ze opereerden onder valse namen als Roofoo en Sawkee.

In 0 BBY bevonden Ponda Baba en Evazan zich in Chalmun's Cantina waar Ponda het niet kon laten om een jonge Moisture Farmer lastig te vallen aan de bar. Luke Skywalker was niet meteen geïntimideerd door de dreigingen van de Aqualish en dat vond het duo niet leuk. Obi-Wan Kenobi probeerde de gemoederen te bedaren maar moest zijn Lightsaber bovenhalen om een aanval af te weren. In deze schermutseling verloor Ponda Baba zijn rechterarm.

Ponda arm.jpg

Ponda’s arm

Ponda vluchtte weg en spaarde Credits om een Prostethic Arm te financieren. Evazan zette de arm aan maar deed dit zo slecht dat Ponda Baba woest werd en dat Evazan moest vluchten. Evazan runde de illegale Cutting Edge Clinic op Mos Eisley waar Ponda hem dwong om een nieuwe arm te plaatsen. Dit lukte wel en het duo werkte weer even samen. Ponda fungeerde nu als lijfwacht van Evazan.

Het duo keerde uiteindelijk naar Ando waar Evazan in een kasteel op een afgelegen eiland werkte aan een baanbrekende studie. Hij kreeg zelfs subsidies van de Aqualish om zijn project te voltooien. Evazan had een Imperial Transmografy Unit – normaal bedoeld om Droids te herprogrammeren – omgebouwd zodat het toestel de breinen van twee individu’s kon omwisselen zodat de geest eigenlijk onsterfelijk zou worden.

Cutting Edge.jpg

Evazan en Baba in de Cutting Edge Clinic

Evazan wou zichzelf in het lichaam van een jonge Mens plaatsen maar wou het toestel eerst testen. Een Aqualish Senator en Ponda Baba dienden als proefkonijnen. Alles liep echter in het honderd. De Mens die Evazan wou gebruiken als lichaam was springlevend en een Bounty Hunter die wraak wou nemen. Bovendien was de transfusie van de breinen gelukt en zat het brein van de Senator nu in het lichaam van Ponda Baba. De Senator liet een Thermal Detonator ontploffen die het kasteel en Evazans uitvinding opblies.

Ponda Baba, nu in het lichaam van de Senator, was vermist maar geruchten gingen de ronde dat hij nog steeds op zoek was naar Evazan tot zelfs na de Battle of Endor.

Achter de SchermenEdit

  • Baba werd gespeeld door Tommy Ilsley
  • Ponda Baba was het slachtoffer van de verschillende Cantina scènes die werden opgenomen. In Engeland droeg Baba vinnen maar de close-up van zijn afgehakte arm toonde vingers. Dit was de aanleiding tot het bedenken van de verschillende Aqualish rassen door West End Games.
  • Ponda Baba wordt bijzonder vaak verwisseld met Teak Sidbam, een Aquala die verschijnt in The Star Wars Holiday Special.
  • Ponda Baba was gekend als Walrusman totdat hij zijn naam kreeg in Galaxy Guide 1.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki