Wikia

Porax-38 Starfighter
P-38
Product
Klasse:

Starfighter

Fabrikant:

Buuper Torsckil Abbey Devices

Prijs:

120.000 Credits

Specificaties
Afmeting:

12,70 meter (lengte)
12,88 meter (breedte)
2,71 meter (hoogte)

Snelheid:

1200 km/h

Versnelling:

3300 G

Hyperdrive:

Klasse 1.0

Bemanning:

1

Vracht:

65 kilogram

Affiliaties
Affiliatie:

Utapau Skyforce
CIS

Senin Vant

Senin Vant in de cockpit van een P-38

De Porax-38 Starfighter (P-38) werd gebruikt op Utapau als starfighter tijdens de Clone Wars. De IG-100 MagnaGuards gebruikten deze modellen eveneens als starfighters.

Bouw & UitzichtEdit

De P-38 werd gebouwd door de Buuper Torsckil Abbey Devices. Het was de bedoeling dat enkel Utai de P-38 konden besturen aangezien de grote Pau'an niet in de cockpit pasten. De P-38 was 12,70 meter lang en was eigenlijk een relatief platte starfighter. In het midden bevond zich de cockpit waarin de Utai meer rechtstond dan neerlag. Deze cockpit werd zijdelings geflankeerd door twee vleugels met daarop de motoren en de wapens.

De P-38 was bekend omwille van zijn uitstekende sensors die bijvoorbeeld ook Droids en voertuigen als Droid Starfighters konden verstoren. De P-38 had een Hyperdrive van Klasse 1.0 en was relatief snel. Als wapens droeg de P-38 twee Laser Cannons.

VariantEdit

  • P-38 “Jenta”: Dit was een belangrijke variant die nog eens zes extra fin-guided Ion Bombs droeg. Dit model werd vooral in de atmosfeer gebruikt omdat daar deze bommen het meest effectief waren om Battle Droids uit te schakelen.
  • Rogue-class Porax-38 Starfighter: Deze variant met grotere cockpit werd door de CIS gebruikt tijdens de Clone Wars

GeschiedenisEdit

De P-38 werd door Utapau gebruikt als de locale starfighter. Met hun uitstekende sensors konden ze vijanden van ver zien aankomen. Bovendien kon de P-38 langere vluchten aan dan verschillende starfighters die tijdens de Clone Wars in gebruik waren. Met hun Hyperdrive waren ze in staat om diep in de Tarabba Sector te patrouilleren. Tijdens de Clone Wars werden de Rogue-class varianten gebruikt door de IG-100 MagnaGuards als persoonlijke starfighters. Cad Bane gebruikte een Rogue-class Porax-38 genaamd de Xanadu Blood om zijn missies te voltooien voor Darth Sidious.

Sommige starfighters, onder andere deze van Air Commodore Senin Vant, droegen het heraldisch symbool van de Sepulchral Ruby, een teken afkomstig uit een vroege samenleving op Utapau rond 57.020 BBY.

Alvorens Utapau werd bezet door de CIS tijdens de Clone Wars had Tion Medon al opdracht gegeven dat de Utapau Skyforce hun voertuigen zouden verstoppen in de talloze grotten en gangen van Utapau. Daar bleven ze verborgen voor de CIS toen zij Utapau veroverden en bezetten.

Toen Obi-Wan Kenobi hulp vroeg aan Tion Medon kwamen de verborgen starfighters tevoorschijn. De P-38 kregen als opdracht om de tragere maar sterk bewapende ARC-170 Starfighters te ondersteunen. In de canyons van Utapau hadden de P-38’s een voordeel door hun ontwikkelde Sensors.

Achter de SchermenEdit

  • Hoewel de P-38 amper te zien is in de films werd het schip uitvoerig belicht in boeken als de Cross-Sections.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki