Wikia

Yodapedia

Putch Gundarian

10.911pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Putch Gundarian
Gundy.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Haarkleur:

Grijs

Biografie
Overleden:

+/- 1 BBY

Functie:

Mijnwerker

Affiliatie:

Gundarian Mining Company

Gundy holo.jpg

Putch als hologram

Quote: "If you don’t take care of yourself, no one is gonna do it for you."
-- Putch

Putch "Uncle Gundy" Gundarian was een oudere mijnwerker op de planeet Tyne's Horky en de voogd van Jann Tosh.

BiografieEdit

Putch Gundarian was een avonturier en schattenjager die een Keschel mijn uitbaatte op Tyne's Horky en die in de Death Wind Corridor ooit was verbleven doorheen de Cloak of Sith. Putch werd Uncle Gundy genoemd door Jann Tosh, de zoon van zijn beste vriend Gar Tosh. Jann was een wees geworden nadat zijn ouders en beide broers waren verongelukt in een accident met een Skimmer en Gundarian voedde Jann op alsof het zijn eigen zoon was.

Putch had lang haar en een lange snor. Hij droeg een paars hoedje tegen de zon en een stel paarse laarzen. Putch stond gekend voor zijn straffe taal en uitspraken maar als het erop aankwam had hij een goed hart. Putch zat vaak verveeld met Janns medelijden waardoor hij hun Keschels te snel uitgaf.

Zo bracht Jann Tosh naast twee droids R2-D2 en C-3PO ook een vreemde alien mee die blijkbaar aan geheugenverlies leed. Putch stond twijfelachtig tegenover de komst van de alien maar nadat hij zijn leven redde tijdens een instorting van de mijn, noemde Putch de alien Kez-Iban, He that returns from death in Bocce.

Kez-Iban was eigenlijk Prince Mon Julpa van Tammuz-an. Jann Tosh versloeg samen met Mon Julpa en de droids de locale misdadiger Kleb Zellock.

Ondertussen ontdekte Putch een ader van Keschel Ore in zijn mijnkamp waardoor hij een welstellend man werd. Toen Jann Tosh Mon Julpa naar Tammuz-an bracht, raadde Putch zijn neef aan om zelf zijn eigen weg proberen te zoeken in het universum en dat hij mocht doen wat hij wilde, zolang hij maar voor zichzelf zorgde.

Door de succesvolle vondst van Putch en Kez-Iban richtte hij Gundarian Mining Company op. Toen Gundarian overleed, nam Jann de leiding van het bedrijf over.

Achter de SchermenEdit

  • "Uncle Gundy" kreeg zijn echte naam Putch Gundarian pas in 2013.

VerschijningEdit

BronEdit

In andere talen

Around Wikia's network

Random Wiki