Wikia

R1 Astromech Droid
R1 Unit.jpg
Product
Model:

R1 Astromech Droid

Klasse:

Klasse 2

Ontwerp:

Industrial Automaton

Fabrikant:

Industrial Automaton

Prijs:

3500 Credits

Specificaties
Hoogte:

1,94 tot 2,12 meter

Uitrusting:

Verschillende manipulatorarmen

Functies
Taken:

Navigatie, reparatie

De R1 Astromech Droid was de opvolger van de enorme P2 Astromech Droid (een 2,30 meter grote R2 unit) en de eerste in een lange rij van Astromech Droids.

Uiterlijk & UitrustingEdit

In plaats van het uiterlijk van de P2 te gebruiken, verkoos IA om dat van de Mark II Reactor Drone te bezigen voor het maken van de R1. Daardoor was deze primitieve Astromech een zwarte droid met een koepel als hoofd en een massief lichaam. Dit zorgde er tevens voor dat de R1 bestand was tegen allerlei soorten gevaarlijke straling. De R1 bewoog zich voort dankzij één rupsband. Alhoewel dit niet opviel, bezat de R1 wel degelijk verschillende grijp- en manipulatorarmen zoals de latere Astromech series. Deze zaten echter verborgen achter een paneel. De R1 was ook de allereerste droid die Droidspeak sprak, de elektronische taal die door de Astromech modellen werd overgenomen. De R1 bezat een enorme comlink antenne die uit het koepelvormige hoofd stak.

TakenEdit

De gebrekkige voortbeweging en de grootte van de R1 waren de twee zwakke punten van dit model. De R1 was traag, viel soms helemaal stil en kon amper hindernissen nemen en door de grootte paste het enkel in grote schepen. Maar de R1 was wel een uitstekende navigator en kon als eerste droid Hyperspace jumps berekenen. Dit kon het doen dankzij het Intellex III brein dat ondermeer een databestand van 500 modellen van schepen bevatte.

De meeste R1 droids werden gestationeerd in grote schepen van de Galactic Republic of op vrachtschepen. Het waren vrij goede mecaniciens, al kregen deze droids regelmatig een Memory Wipe omdat ze na verloop van tijd nogal koppig reageerden.

R1-G4 sale.jpg

Jawa's laden R1-G4 uit

Ten tijde van het Galactic Empire waren deze droids nog steeds in gebruik, zij het in beperktere mate. De R1 was de voorloper van één van de meest succesvolle droid series ooit, de R2 Astromech Droid.

Achter de schermenEdit

Een R1 unit is te zien in Watto’s shop. De Jawa clan die Artoo en Threepio had gevangengenomen, bood ook een R1 (R1-G4) aan tijdens hun verkoop bij de Lars Moisture Farm. Op Mos Eisley waren ook R1 units op te merken.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki