Wikia

Yodapedia

Red Squadron (Rebel Alliance)

10.826pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Red Squadron
Xwing.jpg
Organisatie
Behoort tot:

Alliance Fleet

Affiliatie:

Rebel Alliance

Bevelhebber:

Garven Dreis
Wedge Antilles

Species:

Mens

Details
Transport:

X-Wing Starfighter
RZ-1 A-Wing Interceptor

Stationering:

Yavin 4
Endor

Conflicten:

Battle of Yavin
Battle of Endor

Quote: "Red Leader standing by"
-- Wedge Antilles

Red Squadron was een belangrijk Squadron in de Rebel Alliance dat in twee sleutelgevechten een cruciale rol speelde.

IndependenceEdit

Red Squadron vloog aan boord van de Independece alvorens het gestationeerd werd op Yavin 4. De Independence was één van de eerste MC80 Mon Calamari Cruisers die de Rebel Alliance vervoegde. Onder andere Keyan Farlander vloog mee in Red Squadron.

Battle of YavinEdit

Hun eerste en meteen ook heel belangrijk wapenfeit leverde Red Squadron naast Gold Squadron tijdens de Battle of Yavin in 0 BBY. Onder leiding van Garven Dreis moesten twaalf X-Wing Starfighters proberen tijd te winnen voor de Y-Wing Starfighters van Gold Squadron. Uiteindelijk waren het twee runs van Red Squadron die de Death Star I op de knieën kregen. De laatste werd uitgevoerd door Luke Skywalker als Red Five. Slechts twee piloten overleefden de Battle of Yavin.

Samenstelling Red SquadronEdit

Battle of EndorEdit

Na de Battle of Yavin werd Red Squadron veranderd in Renegade Flight en daarna in Rogue Squadron. Voor de Battle of Endor veranderde Wedge Antilles echter de naam opnieuw naar Red Squadron uit eerbetoon voor het squadron dat vocht tijdens de Battle of Yavin. Opnieuw maakten X-Wing Starfighters maar minstens ook één RZ-1 A-Wing Interceptor deel uit van het Squadron dat werd aangevoerd door Wedge Antilles. Uiteindelijk vlogen leden van Red Squadron mee in de Death Star II met de Millennium Falcon en hielp Wedge mee om de Death Star II op te blazen.

Samenstelling Battle of EndorEdit

Achter de SchermenEdit

  • In het leesboek van ‘A New Hope’ heet Red Squadron nog Blue Squadron maar blauwe markeringen waren destijds onmogelijk door het gebruik van Blue Screen.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki