Wikia

Yodapedia

Salacious B. Crumb

11.070pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Salacious B. Crumb
Salacious Crumb.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Kowakian Monkey-Lizard

Geslacht:

Man

Lengte:

0,70 meter

Haarkleur:

Roodbruin

Oogkleur:

Geel

Biografie
Thuiswereld:

Kowak

Overleden:

4 ABY

Functie:

Hofnar

Affiliatie:

Jabba the Hutt

Quote: "Hahahahaha!"
-- Salacious B.Crumb

Salacious B. Crumb was de hofnar in Jabba’s organisatie ten tijde van de Galactic Civil War.

BiografieEdit

Salacious B. Crumb was een Kowakian Monkey-Lizard die was verzeild geraakt op Kwenn Space Station toen Jabba the Hutt er halt hield met zijn spacecruiser. Crumb verborg zich in Jabba’s schip om te ontsnappen aan Mantilorrian Rat-Catchers. Salacious kon een tijdlang overleven om restjes in het schip maar toen Jabba hem ontdekte was hij razend en gaf hij het bevel om Crumb neer te schieten.

Maar er volgde een hilarische achtervolgingsscène waarbij Bib Fortuna en Bidlo Kwerve de hoofdrol speelden, samen met eten dat Crumb over Kwerve gooide. Jabba was zo geamuseerd door het voorval dat hij Crumb liet leven op één voorwaarde: hij moest hem minstens één maal per dag doen lachen.

Crumb zat meestal op de troon van zijn meester waar hij de vijanden van Jabba uitlachte met hun miserie. Crumb herhaalde ook vaak woorden die de bezoekers van Jabba spraken wat voor verwarring zorgde. Als Crumb (die bovendien gefascineerd was door Jabba’s staart) niet op de troon zat, trok hij op verkenning in Jabba's Palace of Jabba's Townhouse om kattenkwaad uit te halen.

Salacious Crumb1.jpg

Salacious B.Crumb

Op een keer deed Crumb zich voor als de overleden Darian Gli, een gids die de Kalkan Melvosh Bloor naar Jabba’s Palace zou leiden om zijn vermiste collega, Professor P'tan, te zoeken. Crumb kon Bloor een tijdlang misleiden maar uiteindelijk doorzag hij het plan en trok hij zijn verborgen Blaster. Jabba liet Bloor leven op voorwaarde dat hij een grap zou vertellen. Jabba vond het raadsel echter zo saai dat hij Bloor maar meteen bij de Rancor dropte.

Salacious was eveneens present toen de Heroes of Yavin Han Solo wilden bevrijden. Hij lachte met het leed van C-3PO en was de eerste om zich te verbergen toen Boushh een Thermal Detonator bovenhaalde. Crumb ging ook mee naar de Great Pit of Carkoon om de executie mee te maken van de indringers. Daar stookte hij onrust tussen verschillende bendeleden als Saelt-Marae en Ree-Yees door op Marae’s schouder te gaan zitten en al zijn woorden te herhalen. Tijdens de Battle of Carkoon zag Crumb hoe Jabba werd vermoord. Hij koos dan maar de hulpeloze C-3PO uit als slachtoffer en begon met zijn rechteroog los te peuteren. Net op tijd kwam R2-D2 ter hulp en elektrocuteerde Crumb die in de nok van het ruim van de Khetanna sprong. Even later werd de Khetanna opgeblazen.

Saelt Salacious.jpg

Salacious op de schouder van Saelt-Marae

Achter de schermenEdit

  • Crumb werd gehanteerd door Tim Rose. Dankzij Rose werd Crumb een belangrijker personage dan eerst was voorzien.
  • De scène tussen Saelt-Marae en Ree-Yees werd gefilmd maar verwijderd uit de film. In het boek neemt Ephant Mon de plaats in van Marae en gaat de discussie over Quark Warfare.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki