Wikia

Yodapedia

Shadda-Bi-Boran

10.833pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Shadda-Bi-Boran
Shadda-Bi-Boran.jpg
Astrografisch
Regio:

Outer Rim Territories

Sector:

Toblain Sector
Bi-Borran Cluster

Stelsel:

Shadda-Bi-Boran System

Sterren:

Shadda

Omlooptijd:

217 dagen

Rotatietijd:

16 uren

Fysisch
Diameter:

9.100 kilometer

Terrein:

Velden
Moerassen

Maatschappelijk
Inheems:

Shadda-Bi-Boran (93%)

Taal:

Shadda-Bi

Affiliatie:

Galactic Republic

Quote: "That was when I went with the relief group to Shadda-Bi-Boran. Their sun was imploding, and the planet was dying."
-- Padmé Amidala

Shadda-Bi-Boran was een planeet in de Outer Rim Territories ten zuiden van Naboo die werd vernietigd in 38 BBY.

Geografie, Klimaat & LevenEdit

Shadda-Bi-Boran was de tweede planeet in het Shadda-Bi-Boran System, gelegen in de Toblain Sector ten zuiden van Naboo in de Outer Rim. De planeet had drie manen

GeschiedenisEdit

Millennia geleden veranderde de ster Shadda van de Bi-Boran Cluster in een Red Giant waardoor er een gas vrijkwam en de Shadda Nebula werd gevormd. Shadda koelde weer af tot een White Dwarf, wat een lang proces was van implosies. Maar toen een volgende implosie werd voorspeld, leefde er intelligente wezens op de planeet, de Shadda-Bi-Borans.

In 38 BBY implodeerde de zon van Shadda-Bi-Boran nogmaals. De straling van de zon die leven schonk op de planeet begon te verminderen en de planeet werd geteisterd door extreme weersveranderingen en aardbevingen. Astrophysicists voorspelden weinig goeds: de zon zou weldra alle straling verliezen waardoor Shadda-Bi-Boran zou veranderen in een ijsklomp en de atmosfeer zou verliezen.

Maar helaas konden de Shadda-Bi-Boran niet worden geholpen. Om hun bloedsomloop te zuiveren hadden zij een enzym nodig dat enkel door Shaddas zonlicht werd aangemaakt. Zakdoeken en armbanden gemaakt uit Shadda Silk werden een gezocht item bij de hoogste kringen en de opbrengsten gingen naar research om de Shadda-Bi-Boran te kunnen redden.

Padmé Amidala bezocht Shadda-Bi-Boran met het Refugee Relief Movement om de Shadda-Bi-Borans te evacueren alvorens de ramp plaatsvond. Toen het laatste schip vertrok vanop Shadda-Bi-Boran was al geweten dat geen enkele Shadda-Bi-Boran de evacuatie had overleefd. De laatste honderd Shadda-Bi-Borans weigerden het voorstel om te worden ingevroren, eventueel in Carbonite, terwijl er naar een oplossing werd gezocht. Binnen enkele maanden waren alle Shadda-Bi-Borans uitgestorven.

Achter de schermenEdit

  • De naam Shadda-Bi-Boran dook regelmatig op in de drafts voor Episode II maar verscheen uiteindelijk enkel in een deleted scene.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki