Wikia

Snoke
Snoke2
Uiterlijke kenmerken
Geslacht:

Man

Lengte:

Ongeveer 2.15 meter

Oogkleur:

Blauw

Biografie
Overleden:

34 ABY, Supremacy

Titel/Rang:

Supreme Leader

Functie:

Opperbevelhebber van de First Order

Vervoer:

Supremacy

Affiliatie:

First Order

Quote: "If Skywalker returns, the new Jedi will rise."
-- Supreme Leader Snoke

Snoke was een mysterieuze Force gebruiker die in 34 ABY de Supreme Leader van de First Order was. Snoke verleidde onder andere Ben Solo naar de Dark Side of the Force.

BiografieEdit

Supreme Leader Snoke was een mensachtige alien die sterk was in de Dark Side of the Force. Hij werd vergezeld door Snoke's Attendants die een grote kennis hadden van de Unknown Regions. Snoke was fysiek zwak, maar was enorm sterk met bepaalde Force-krachten, zoals telekinese en manipulatie. Snoke zag vanop afstand hoe het Galactic Empire werd opgericht en zag ook weer het Galactic Empire verdwijnen, net als de Sith. Snoke gebruikte wel de Dark Side, maar de Sith stierven uit toen Darth Sidious en Darth Vader overleden. Snoke was weliswaar geïnteresseerd in Sith-objecten. Zo had hij een zwarte steen die afkomstig was van de ondergrond van Vaders kasteel op Mustafar en een gouden ring met tekens van de Four Sages of Dwartii, vier demagogen uit het verleden die een inspiratie waren voor Palpatine. De Elite Praetorian Guards waren de privéwachters van Supreme Leader Snoke. De acht wachters waren gehuld in rode kledij en pantsers en droegen verschillende handwapens.

Toen de restanten van het Galactic Empire naar de Unknown Regions trokken na de Battle of Jakku, waren Snoke's alien navigators van groot belang. Dankzij hun kennis konden de Imperials zich groeperen en hun weg vinden in de regio. Hierdoor kon Snoke zich vermoedelijk meteen opwerken als een belangrijk figuur en na verloop van tijd de absolute macht grijpen. Snoke verplaatste zich aan boord van de Supremacy, het grootste schip ooit gebouwd, en slechts weinigen kregen hem in vlees en bloed te zien. Meestal communiceerde hij in hologramvorm met zijn officieren en raadgevers.

Snoke dacht dat enkel iemand met Skywalker-bloed een einde kon maken aan de Jedi en daardoor was hij geïnteresseerd in de jonge Ben Solo. Snoke dacht dat Ben krachtig genoeg was om Luke Skywalker te vernietigen en daarom begon hij met Ben te manipuleren toen hij bij Luke in de leer was. Nadat Ben de academie van Luke vernielde, dacht hij dat Luke was gestorven. Ben werd Kylo Ren en vervoegde zich bij Snoke en de First Order in de Unknown Regions. Toen later bleek dat Luke toch nog in leven was, droeg Snoke Kylo Ren op om zo snel mogelijk Luke te vinden. Snoke vreesde Luke's kracht en zijn symbolische waarde.

Return of Luke SkywalkerEdit

Snoke

Snoke's hologram op Starkiller Base

Snoke waarschuwde Kylo Ren dat hij nooit zwaarder op de proef gesteld zou worden, toen bleek dat BB-8, die de kaart naar Luke Skywalker bevatte, in handen was gevallen van Kylo's vader Han Solo. Later was Snoke verbaasd dat Rey Kylo Ren had weten te weerstaan met de Force. Hij zei dat Ren haar onmiddellijk naar hem moest brengen, maar Rey was ontsnapt op Starkiller Base. Nadat de Starkiller Base op instorten stond en Kylo was verslagen door Rey vertelde Snoke aan generaal Hux dat hij en Kylo zich bij hem moesten voegen en dat hij Kylo's training zou voltooien.

Snoke was niet te spreken over Kylo's nederlaag. Hij verweet hem dat hij geen tweede Vader was en droeg hem op om zijn belachelijke helm af te zetten. Snoke zei dat hij te veel van Han Solo's inborst had en te instabiel was om Rey te kunnen vernietigen. Snoke was woedend dat Luke nog steeds leefde en had gehoopt dat Kylo Luke zou kunnen vinden. Hij vond Kylo niet meer dan een kind met een masker. Kylo vernietigde zijn helm vervolgens uit woede. Snoke voelde Kylo's zwakte en creëerde een connectie tussen hem en Rey in de Force, waardoor ze met elkaar konden praten. Hiermee wist Snoke dat Rey medelijden zou krijgen met Ren en naar hem toe zou komen.

Dat gebeurde nadat ze kort met Luke Skywalker had getraind op Ahch-To. Kylo stond Rey op te wachten op de Supremacy en bracht haar naar Snoke. Hierdoor kwam hij weer in de bovenste schuif te liggen van zijn meester. Snoke verklapte dat hij er voor had gezorgd dat Rey en Ben contact hadden gekregen met elkaar in de Force en dat Snoke dus Rey naar hem had gelokt doordat ze dacht dat er nog goed in Ben zat. Snoke wilde dat Rey Luke's locatie verraadde en daarna zou Snoke haar doden. Snoke ontdekte waar Luke zich schuilhield en wilde met hem afrekenen na de vernietiging van de Resistance. Snoke speelde met Rey en wachtte op Kylo Ren om Rey te executeren. Hij zei dat hij zijn opleiding kon voltooien door Rey te doden. Rey probeerde door te dringen bij Ben, maar Snoke lachte haar uit. Terwijl Snoke zei dat Kylo zijn ware vijand zou doden met zijn saber, draaide hij subtiel de saber van Luke die naast Snoke lag en ontstak hij de saber, die Snoke in twee sneed.

De Praetorian Guards probeerden hun meester te wreken, maar Kylo en Rey werkten samen en versloegen de wachters. Nadat Kylo het bewustzijn was verloren door de impact van de Raddus op de Supremacy, was het Armitage Hux die het levenloze lichaam van Snoke zag liggen. Niet veel later 'accepteerde' hij Kylo als de nieuwe Supreme Leader.

Achter de SchermenEdit

VerschijningEdit

BronEdit