Wikia

Yodapedia

Star Destroyer

11.144pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
ISD1.jpg

Imperial-class Star Destroyer

Quote: "At that close range, we won't last long against those Star Destroyers!"
-- Admiral Ackbar

Een Star Destroyer was een term die werd gebruikt om grote Capital Ships te benoemen. Star Destroyers werden gebruikt door de Galactic Republic en het Galactic Empire. De classificatie werd door het Anaxes War College System officieel ingevoerd voor schepen tussen 1.000 en 2.000 meter lengte.

Oorsprong & EigenschappenEdit

De term was afkomstig van Kuat Drive Yards dat tijdens de Galactic Republic Star Destroyers bouwden die voldoende vuurkracht en troepen hadden om een heel zonnestelsel te beheersen. De 'echte' Star Destroyers van KDY hadden een wigvormig uiterlijk waardoor het makkelijker was om voorwaartse salvos af te vuren op de vijand. Star Destroyers waren meestal groter dan andere schepen in een vloot zoals Frigates of Cruisers.

GeschiedenisEdit

Tijdens de Mandalorian Wars in 3.963 BBY werden al Star Destroyers gebruikt, namelijk de Interdictor-class Star Destroyer en de Centurion-class Battlecruiser.

Tijdens de Clone Wars ging de productie van Star Destroyers fors de hoogte in. Geïnspireerd door het ontwerp van het Acclamator-class Assault Ship werden snel andere types gebouwd, waaronder de Venator-class Star Destroyer. De Venator werd de voornaamste Star Destroyer tijdens de Clone Wars en werd bijgestaan door de Victory-class Star Destroyer.

Op het einde van de Clone Wars werden nog grotere modellen geproduceerd voor het Galactic Empire, zijnde de Imperial-class Star Destroyer en de Tector-class Star Destroyer. De Gladiator-class Star Destroyer was een minder groot schip.

Hoewel de term Super-class Star Destroyer vaak werd gebruikt, waren dit technisch gezien geen Star Destroyers maar Dreadnoughts. Het oorspronkelijke Super-class model werd herwerkt tot schepen, zoals de Executor.

Bekende Star Destroyer modellenEdit

GalerijEdit

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki