Wikia

Yodapedia

TIE Fighter Pilot

10.833pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

TIE Fighter Pilot
TIE Pilot close.jpg
Organisatie
Behoort tot:

Imperial Navy

Affiliatie:

Galactic Empire

Species:

Mens

Details
Transport:

TIE Fighter
TIE Bomber
TIE Interceptor
Anderen

Stationering:

Death Star I
Death Squadron
Death Star II
Anderen

Conflicten:

Battle of Yavin
Battle of Hoth
Battle of Endor

Jendon.jpg

Colonel Jendon als piloot van ST 321

TIE Pilot card.jpg

TIE Pilot in de cockpit

Quote: "Several fighters have broken off from the main group. Come with me!"
-- Darth Vader

TIE Fighter Pilots waren de standaard piloten die in het Galactic Empire starfighters bestuurden.

OntstaanEdit

De TIE Fighter Pilots ontstonden uit de Clone Pilots. Op het einde van de Clone Wars droegen elite Clone Pilots zwarte uniformen en helmen waaruit het ontwerp van de TIE Pilot kwam.

UniformEdit

Als ze in dienst waren, droegen TIE Pilots een zwart uniform met een zware volledig afgesloten helm. Deze was nodig omdat de meeste TIE Fighters geen life support system aan boord droegen. Deze helm was gebaseerd op het ontwerp van de Stormtrooper helm. De helm bevatte twee ademhalingstubes die naar de borst leidden waar een life support was bevestigd. Daar was onder andere een voorraad zuurstof aanwezig. De helm was perfect afgestemd op het vlieggedrag van de piloten en vormde geen hinder bij het vliegen en schieten. Door deze helm waren TIE Pilots ook anonieme strijdkrachten, net als de Stormtroopers.

Wanneer ze niet in dienst waren, droegen TIE Pilots eenvoudige zwarte uniformen zonder helm en met een pet in de plaats. Wanneer grotere schepen, met life support, zoals een Lambda-class Shuttle werd bestuurd, droegen piloten ook dit eenvoudigere uniform.

TIE Pilots waren bewapend maar gebruikten deze wapens en hun extra proviand zelden.

Rekrutering & TrainingEdit

TIE Pilots bestonden zowel uit Clones maar ook uit andere piloten die zich hadden aangemeld bij het Galactic Empire. De TIE Pilots ondergingen een zeer strenge opleiding aan de Imperial Academy waarbij uiteindelijk 10% effectief zou vliegen in starfighters. TIE Pilots in opleiding die niet geschikt waren om te vliegen maar wel andere capaciteiten hadden om het Empire te dienen werden doorgestuurd naar de Imperial Gunners of naar de gewone bemanningsleden van ruimteschepen.

TIE Pilots werden aangeduid met een cijfer en lettercombinatie en verloren daardoor grotendeels hun identiteit. Ze kregen ook geen specifieke TIE Fighter toegewezen. Elke maal moesten ze in een ander schip vliegen. Gezien de kwetsbaarheid en snelheid van de TIE Fighters waren de piloten zelf niet minderwaardig dan de Rebel Alliance Pilots.

Veel kandidaat TIE Pilots liepen na hun opleiding over naar de Rebel Alliance zoals Biggs Darklighter en Derek Klivian.

MissiesEdit

TIE Pilots werden voor alle soorten missies ingezet. De TIE Pilots opereerden echter altijd van uit een basis of een groot ruimteschip aangezien de TIE Fighters geen Hyperdrive hadden. TIE Pilots spendeerden veel tijd door te patrouilleren in de ruimte. Typische missies waren het beschermen van grotere schepen, Shuttles, vrachtschepen en het afweren van piratenbendes of aanvallen van de Rebel Alliance.

Een berucht TIE Fighter Squadron was het 181st Imperial Fighter Group onder leiding van Baron Soontir Fel.

Bekende TIE Pilots & TIE FightersEdit

TIE Pilot.jpg

TIE Pilot

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki