Wikia

Yodapedia

Tantive IV

10.845pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Tantive IV
Tantive IV.jpg
Specificaties
Model:

CR70 Corvette
CR90 Corvette

Klasse:

Corvette

Fabrikant:

Corellian Engineering Corporation

Kleur:

Wit, Grijs, blauw, Rood

Hyperdrive:

Klasse 2.0

Affiliaties
Eigenaar:

House of Organa

Affiliatie:

House of Organa

Tantive IV Toydaria.jpg

Tantive IV op Toydaria

Stormtroopers Tantive IV.jpg

Stormtroopers enteren de Tantive IV

Quote: "This is a consular ship. We’re on a diplomatic mission."
-- Raymus Antilles

De Tantive IV was een Corellian Corvette dat dienst deed als persoonlijk schip voor de leden van het House of Organa tijdens de Galactic Republic tot de Galactic Civil War.

Bouw & UitzichtEdit

Als CR70 Corvette was 150 meter lang en werd voortgedreven door elf motoren. Als CR 90 Corvette was de Tantive IV 125 meter lang.

Mazicia Organa schreef het schip oorspronkelijk niet in als een koninklijk schip zodat er nog wapens konden aan worden toegevoegd. Ze voorzag dit in geval dat haar familie ooit voor hete vuren zou komen te staan. De Tantive IV was op het moment dat het werd vernietigd sterk bewapend met zes Turbolasers waarvan twee dubbele. De Tantive IV had acht Class-6 Escape Pods aan boord.

Het interieur bestond uit vier dekken. Het belangrijkste dek had een vergaderzaal in het midden van het schip en een tech station. In het ‘hamervormige’ hoofd van het schip bevond zich uiteraard de cockpit die minstens werd bemand door twee piloten, de vertrekken van de bemanning en van de Captain, de computerruimte en een militaire briefing kamer. Op het eerste dek bevonden zich de vertrekken van Princess Leia Organa. Toen Bail Organa het schip gebruikte, bezat het een redelijk grote hangar waarin een kleine starfighter kon landen. De gangen van de Tantive IV waren wit en netjes van kleur.

GeschiedenisEdit

De Tantive IV werd gebouwd door Corellian Engineering Corporation en heette oorspronkelijk de Star of Alderaan. Het CR70 Corvette werd besteld door Queen Mazicia Organa om als persoonlijk schip voor Senator Agrippa Aldrete te dienen. Captain werd Jeremoch Colton.

Toen Bail Organa Viceroy werd van Alderaan herdoopte hij het schip tot Tantive IV, genaamd naar bezoekende ambassadeurs uit het Tantive System. Een cultureel uitwisselingsprogramma tussen Alderaan en het Tantive System zorgde voor de naam van het schip. Toen Bail Organa ook als Senator werd verkozen, nam hij de Tantive IV als persoonlijk schip. Als CR70 Corvette was het niet bewapend en was het vooral geschikt voor diplomatieke doeleinden.

Hoewel Bail ook gebruik maakte van de Sundered Heart, landde hij samen met Jar Jar Binks met de Tantive IV tijdens de Clone Wars op Toydaria om King Katuunko te overtuigen om Ryloth te steunen en de invasie van de CIS af te weren.

In 19 BBY werden C-3PO en R2-D2 toegewezen om te dienen onder leiding van Raymus Antilles. Rond diezelfde periode kreeg de Tantive IV een opknapbeurt door een Vanguard c20 Retrofit Suite onder toezicht van Corla Metonae. Hiermee werd de Tantive IV geklasseerd als een CR90 Corvette. De lengte van het schip werd verkort maar de Tantive IV was nu wel zwaarder bewapend. Rond 15 BBY geraakten C-3PO en R2-D2 zoek na een aanval van piraten in het Karthakk System. Uiteindelijk kwamen ze na zoeken weer terecht onder de hoede van Raymus Antilles.

Bails pleegdochter Leia Organa ‘erfde’ het schip van haar vader toen ze Senator werd van Alderaan in de Imperial Senate. De Tantive IV was toen herkenbaar aan de diplomatieke rode markeringen van een consulair schip. Leia gebruikte deze dekmantel om met de Tantive IV geheime missies te verzorgen voor de Rebel Alliance. Met de Tantive IV reisde het schip naar Ralltiir waar Leia voor het eerste hoorde van de Death Star I. Na de dood van Lord Tion vloog de Tantive IV voor het laatst tijdens Operation Skyhook. Nabij Toprawa kreeg de Tantive IV de geheime plannen van de Death Star I doorgestuurd van Rebellen terwijl Leia op weg was om Obi-Wan Kenobi te rekruteren voor de Rebel Alliance. De Tantive IV werd echter ontdekt en achtervolgd door de Devastator.

Tantive IV Devastator.jpg

De Devastator neemt de Tantive IV gevangen

Boven Tatooine nam de Devastator de Tantive IV gevangen door de Starboard Shield Projector te overladen met laser vuur. De daaropvolgende explosie beschadigde het Power Generator System en de Main Reactor moest worden stilgelegd. Het 501st Legion veroverde de Tantive IV op zoek naar de gestolen plannen maar vond niets terug. C-3PO en R2-D2 ontsnapten voor het oog van Captain Bolvan in een Class-6 Escape Pod naar Tatooine met de gestolen plannen.

Darth Vader gaf aan Daine Jir de opdracht om de Tantive IV en de crewleden te doden nadat Leia Organa was overgebracht. Het BoSS ontving een signaal van de Wide-Eyed, een Imperial schip, dat het een noodsignaal had ontvangen van de Tantive IV. Zestien uur later rapporteerde de Wide-Eyed dat de Tantive IV was vernietigd samen met alle 85 crewleden in een asteroïdenstorm.

Negen jaar later zou men tot de vaststelling komen dat het rapport van de Wide-Eyed vals was.

SpecificatiesEdit

MotorenEdit

ShieldsEdit

Escape PodsEdit

Wapens als CR90Edit

Personeel van de Tantive IVEdit

Achter de SchermenEdit

  • De Tantive IV werd het eerst met naam genoemd in het Radio Drama van ‘A New Hope’.
  • In de cockpit van het model hing ILM mini-posters op van ‘Star Wars’ en van playboy.
  • Tot niet zo lang voor de productie van start ging, was de Tantive IV eigenlijk de Millennium Falcon, maar een ruimteschip in Space 1999 deed Lucas dit ontwerp veranderen en een ‘hamer’ als voorste deel op de Tantive IV zetten.
  • Verschillende boeken bevestigden het feit dat de Tantive IV ook in RotS verschijnt. Dit feit werd echter geannuleerd door Lucasfilm in 2010. De vermelding van de Sundered Heart als het Corvette in RotS was erg verrassend. Leland Chee van Lucasfilm reageerde hierop op 6 augustus 2010: Yes, the Sundered Heart being in Revenge of the Sith instead of the Tantive IV is new. We thought long and hard before making this retcon given the effort we went through to come up with retrofit explanation as to why the corvette in Revenge of the Sith was the shorter CR70 version and the one in A New Hope was the longer CR90 version. That's about all I can say at this point.
  • In de Episode Guide van de Clone Wars Serie werd expliciet vermelding gemaakt dat het de Tantive IV is

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki