Wikia

Yodapedia

The Star Wars Holiday Special

10.845pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

The Star Wars Holiday Special
SWHS.jpg
Algemeen
Release:

17 november 1978

Speelduur:

97 minuten

Toeschrijving
Verhaal:

George Lucas (uncredited)
Pat Proft
e.a.

Regie:

David Acomba
Steve Binder

Producer:

Ken Welch
Joe Layton
Mitzie Welch

Muziek:

Ken Welch
Mitzie Welch
John Williams

The Star Wars Holiday Special was een televisieshow die op 17 november 1978 verscheen op de Amerikaanse televisie. In dit programma kwamen alle bekende acteurs uit A New Hope aan bod, behalve Sir Alec Guinness en Peter Cushing. Boba Fett en Kashyyyk maken voor het eerst een verschijning in het Star Wars universum in de tekenfilm van Nelvana.

SynopsisEdit

Na de Battle of Yavin waren de Heroes of Yavin nog steeds in een strijd gewikkeld met het Galactic Empire. Chewbacca wou op tijd terugkeren naar zijn thuisplaneet Kashyyyk om er de Life Day te vieren, een belangrijke feestdag voor Wookiees. De Millennium Falcon kende heel wat problemen en de vlucht was vertraagd. Op Kashyyyk maakte Chewie's gezin, bestaande uit Mallatobuck, Lumpawaroo en Attichitcuk, zich zorgen om Chewbacca. Vervolgens namen zij contact op met Leia Organa en Luke Skywalker die hen verzekerden dat alles wel in orde zou komen.

Om de tijd te doden, probeerden Chewie's familieleden om zich bezig te houden. Mallatobuck bekeek een kookprogramma van Gormaanda, Lumpy een holografisch optreden van The Great Zorbak en een avontuur op Panna waarin zijn vader meespeelde en tenslotte Itchy een holografische opname van Mermeia. Chewie's familie kreeg echter bezoek van Imperials die op zoek zijn naar Chewbacca. Sohn Dann, een handelaar en vriend van de Wookiees hielp met de onderhandelingen.

Terwijl de Imperials in het huis van Chewbacca waren, kregen ze een communiqué te zien die hen toonde hoe het Galactic Empire broeihaarden aanpakte van verzet. Lumpy kon de Imperials weglokken door een vals bericht te laten aankomen op hun comlinks. Uiteindelijk hield er nog één Stormtrooper de wacht toen Han Solo en Chewbacca arriveerden. Het lot van deze trooper was dan ook snel beslecht.

Life Day.jpg

Heroes of Yavin vieren Life Day

Uiteindelijk vierden de Heroes of Yavin Life Day waarbij Leia Organa sprak over het belang van de feestdag en een lied zong ter ere van Life Day.

LocatiesEdit

Intermezzo'sEdit

The Story of the Faithful WookieeEdit

In deze cartoon bekijkt Lumpy een opname van Captain Kazan met Chewbacca in een hoofdrol. Voor meer details verwijzen we door naar The Story of the Faithful Wookiee.

GormaandaEdit

Gormaanda's kooklessen worden gevolgd door Mallatobuck. In deze uitzending toont Gormaanda hoe Bantha Surprise klaar te maken.

Mind EvaporatorEdit

Itchy kijkt in een Mind Evaporator en raakte opgewonden van Mermeia, een amorf wezen.

Holographic CircusEdit

Itchy toont Lumpawaroo een holografisch optreden van onder andere The Great Zorbak en de Holographic Ring-Master.

Jefferson StarshipEdit

Een band treedt op en zingt een liedje genaamd Light the Sky on Fire.

DromboidEdit

Dromboid, een amorf wezen, leidt Lumpawaroo doorheen de mysteries van technologie ...

CrewEdit

Luke HS.jpg

Luke Skywalker & R2-D2 in the Holiday Special

KritiekEdit

  • De Holiday Special wordt in het algemeen beschouwd als één van de slechtste dingen die ooit zijn verschenen in verband met Star Wars. Naar het schijnt zou George Lucas wensen dat alle exemplaren van deze show zouden verbrand worden. Het zijn vooral de intermezzo's en muzikale delen die lachwekkend overkomen.
  • Sinds enkele jaren beginnen personages uit de Holiday Special weer een beetje erkenning te krijgen.
  • De Holiday Special is nooit officieel op VHS of DVD verschenen.

Externe linksEdit

Holiday Special Fan Site

Around Wikia's network

Random Wiki