Wikia

Yodapedia

Tibanna Gas

10.843pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

CloudandBesgas.jpg

Tibanna Gas Refinery BesGas Three

Quote: "Yeah, a Tibanna gas mine. Lando conned somebody out of it"
-- Han Solo

Tibanna was een zeldzaam gas dat terug te vinden was in de atmosfeer van enkele planeten waaronder Bespin, Ord Ibanna en Taloraan.

Wanneer Tibanna spin-sealed was (een procedure die kon bekomen door het toevoegen van cohesief licht), werd de sterkte van het gas vergroot en kon het onder andere worden gebruikt om Blasters en andere energiewapens te voorzien van kracht. Een ander gebruik van Tibanna was als een Hyperdrive koelmiddel.

Op Bespin werd het gas afgescheiden door enorme zwevende Beldons. Dit Tibanna op Bespin was al van nature uit spin-sealed dus verdere bewerkingen waren niet meer nodig. Op Cloud City, een Tibanna gasmijn, werd het kostbare gas gewonnen via de grote Unipod en verwerkt voor transport in Carbon Freezing Chambers. Het gas werd ook verzameld in verschillende kleinere raffinaderijen die zich in de Life Zone van Bespin bevonden. Tibanna werd vervoerd in blokken Carbonite waarbij het gas werd vastgezet en makkelijk kon worden getransporteerd. Het winnen en verwerken van Tibanna was één van economische peilers van Cloud City.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki