Wikia

Yodapedia

Togorian

11.070pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Togorian
Togorian.jpg
Biologie
Indeling:

Intelligent

Classificatie:

Zoogdieren

Lengte:

1,60 tot 3,00 meter

Levensduur:

> 80 jaar

Voeding:

Carnivoren

Ademhaling:

Zuurstof

Herkomst
Thuisplaneet:

Togoria

Taal:

Togorian

Schrift:

Togorian

Mosgoth.jpg

Een Togorian op een Mosgoth

Togorian GG4.jpg

Togorian

Quote: "White shells make my fur crawl."
-- Togorian

Togorians waren een gevaarlijk katachtig species met een indrukwekkende fysieke verschijning afkomstig van de planeet Togoria.

FysiologieEdit

Togorians waren erg groot. Mannelijke exemplaren konden zelfs drie meter groot worden en vrouwelijke exemplaren zo’n 2,20 meter. Ze hadden een slanke lichaamsbouw en hun lichaam was bedenkt met – meestal grijszwarte – vacht. Togorians leken alsof ze even goed in de bossen prooien konden beslopen dan dat ze in de savanne achter prooien renden. De klauwen aan het einde van hun vingers en tenen waren intrekbaar.

Het gelaat van de Togorians had lange snorharen, kleine oren en ogen met katachtige pupillen. In hun mond hadden ze zeer scherpe tanden.

CultuurEdit

Togorians stonden bekend als een agressief species van jagers zonder vrees. In kleinere groepen werden ze aangevoerd door de grootste en sterkste Togorian. Dit gebeurde regelmatig als meedogenloze piraten die zelden medelijden toonde indien het gekaapte schip uit niet-Togorians bestond.

Op Togoria leefden de mannelijke Togorians en de vrouwelijke Togorians meestal gescheiden van elkaar. De mannen leefden in stammen in het wild die soms wel 500 leden telden. Ze reden op Mosgoths op zoek naar voedsel en avontuur. Ze respecteerden vooral kracht, ook in een tegenstander. Ze beschouwden het als een eer om hun kracht tegen tegenstanders te meten. De vrouwen leefden in de steden, waarvan Caross de grootste stad was. De vrouwen deden er aan handel, landbouw en industrie. Soms gebeurde het wel dat vrouwelijke Togorians hun planeet verlieten om ervaring op te doen in toeristische gebieden als Bespin of Ord Mantell. Mannelijke Togorians interesseerden zich zelden voor de buitenwereld en vaak minachtten ze buitenstaanders die even verwerpbaar waren als Rossorworms. Ook Droids en vreemde technologie waren niet veilig in de buurt van mannelijke Togorians. Toch waren mannelijke Togorians vaak terug te vinden in het universum als piraten, Bounty Hunters, spoorzoekers of huurlingen. Het gebeurde wel vaak dat Togorians probeerden om de leiding van een bende over te nemen. Een berucht wapen was de Sc’rath of Togorian Scimitar.

De overheid op Togoria was eenvoudig en bemoeide zich weinig met het leven op de planeet. De Margrave of Togoria, een erfelijke titel, regeerde over het species. Hij leefde in een grote stam die over de velden trok. Het was een grote eer om een tent te mogen opslaan in het kamp van de Margrave. De vrouwelijke Togorians werden bestuurd en geholpen door zijn dichtste vrouwelijke verwant vanuit Caross. De Margrave was zeker bezorgd om de vrouwen maar kon moeilijk hun noden begrijpen. Daarom werd een vrouwelijke Togorian voor deze taak ingezet.

Toch waren de meeste Togorians monogaam. Eenmaal per jaar ontmoetten de geslachten elkaar gedurende een week. In die week lieten de vrouwen het dagelijkse leven voor wat het was en spendeerden ze die week bij hun partner.

GeschiedenisEdit

De Togorians ontwikkelden zich op Togoria, een planeet met eindeloze vlaktes en bossen. De Togorians ontwikkelden zich uit nomadische nachtelijke jagers die op kuddes van Bist en Etelo joegen. De Togorians moesten echter zelf oppassen voor de Liphon, een vliegend dinosaurusachtig wezen. Door hun overlevingsinstincten, sluwheid tijdens de jacht en alertheid evolueerden ze tot een intelligent species.

In een vroeg stadium beseften de Togorians dat zij eigenlijk dezelfde interesses deelden dan de Mosgoth, een vliegende reptielensoort. De kleinere Mosgoth vielen vaak de grotere Liphons aan omdat deze de eieren van de Mosgoth opaten. De Togorians begonnen met de nesten van de Mosgoth te verdedigen tijdens aanvallen van de Liphons. Na verloop van tijd begonnen de dieren hun nesten te maken in de nabijheid van Togorian stammen. Daarom maakten de Togorians permanente vestigingen. Na enkele generaties waren de Mosgoth gedomesticeerd en werden ze als jachtdieren gebruikt door de Togorians.

Maar daarna begonnen de mannelijke Togorians weer te verlangen naar hun oude leven van de jacht en het rondtrekken. De vrouwelijke Togorians wilden echter meer genieten van de vaste verblijfplaats en de luxe. Omdat beide geslachten van Togorians zeer koppig en sterk is, werd er gewoon besloten dat de mannelijke Togorians hun oude leven weer zouden hervatten. De vrouwen fokten Bist en Etelo en begonnen zelfs met een industrie op te bouwen. Het was aangeraden voor buitenstaanders om binnen te steden te blijven omwille van de haat en wantrouwen van de mannelijke Togorians ten opzichte van vreemden.

De Togorians werden ontdekt toen de Mandalorians hun planeet probeerden te veroveren. De Togorians vormden één front tegen de Mandalorians die onder de indruk waren van dit species. In plaats van hen te veroveren stelden de Mandalorians voor om hun rangen te vervoegen waardoor ze één van de eerste niet-Taung Mandalorians waren. Toen de Mandalorians in aantal verminderden, werden de Togorians huurlingen of piraten.

Tijdens de Galactic Republic teisterden Togorian piratenvloten het universum. Deze vloten werden pas teruggedreven tijdens de New Order. De overlevende Togorians sloten zich aan bij andere groepen.

Han Solo raakte bevriend met de Togorians Muuurgh en Mrrov tijdens zijn verblijf op Ylesia waar hij beide Togorians aan de vrijheid hielp. Dit wisten ze ten zeerste te waarderen en Solo werd als een held ontvangen op Togoria.

Bekende TogoriansEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki