Wikia

Umpass-stay
Umpass-stay.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Klatooinian

Geslacht:

Man

Oogkleur:

Bruin

Biografie
Thuiswereld:

Shawti

Functie:

Lijfwacht, drummer

Wapen:

Blaster Pistol, drumstok

Affiliatie:

Jabba the Hutt

Umpass-stay was een Klatooinian die ten tijde van de Galactic Civil War bij de organisatie van Jabba the Hutt was ingeschakeld.

BiografieEdit

Umpass-stay werd geboren in een familie die de Desilijic al eeuwen diende. Zijn jeugd bracht hij door in een plantage op Shawti, een belangrijke planeet in Hutt Space. Bij het opgroeien werd Umpass-stay aangeleerd om de modderbaden voor de Hutts te regelen en te organiseren. Umpass-stay werd de favoriet van Shebba Kalshi Desilijic en werd uitgekozen om hem persoonlijk te dienen als voorproever en lijfwacht. Umpass-stay werd getraind in verschillende vormen van zelfverdediging.

Aangezien hij vele zakenovereenkomsten van nabij zag beklonken worden, begon Umpass-stay steeds meer en meer inzicht te krijgen in de zakenpartners van de Hutts. Dit was Shebba niet ontgaan en hij zorgde dat Umpass-stay in de buurt was tijdens het sluiten van belangrijke deals. Maar de Klatooinian maakte een fatale fout door een neef van Shebba fout in te schatten. Jabba doodde zijn neef en hij bood Umpass-stay een plaats aan in zijn organisatie. Umpass-stay moest zich gedeisd houden en zijn capaciteiten als lijfwacht verborgen houden.

Uiteindelijk belandde Umpass-stay op Tatooine waar hij als spion optrad in Jabba's Palace of op een Power Drum speelde samen met Ak-rev. Nadat een groep muzikanten had geprobeerd om Jabba te vermoorden, moest elke groep de drum van Umpass-stay laten meespelen. De meeste inwoners van het paleis wisten niets van de Klatooinians echte functie in de organisatie van hun meester, ook Bib Fortuna niet. Weinig groepen durfden de drum weigeren, ook de Max Rebo Band niet. Umpass-stay had zijn ogen laten vallen op Tamtel Skreej toen hij samen met de Band Jedi Rocks bracht.

Umpass-stay1.jpg

Umpass-stay als drummer

Umpass-stay ging niet mee naar de Great Pit of Carkoon aangezien dit zijn status onwaardig zou zijn. Hij kreeg dan ook geen kans om Jabba te waarschuwen voor Skreej.

Na de dood van Jabba verliet hij samen met Ak-rev het paleis richting Mos Eisley. Tusken Raiders overvielen hen echter maar lieten de Klatooinian leven. Na een wandeling van 70 km zonder water of voedsel arriveerde Umpass-stay in Mos Eisley waar hij Darson Kinderlot ontmoette. Deze Frell spacer huurde hem even in om hem daarna gratis naar Hutt Space te vervoeren. Daar vond hij opnieuw werk in de organisatie van Jocoro the Hutt op de planeet Du Hutta.

Achter de schermenEdit

  • Umpass-stay was één van de nieuwe personages uit de Special Editions.
  • In het CCG werd een kaart uitgebracht van een Klatooinian die er net hetzelfde uitziet als Umpass-stay genaamd Gamall Wironicc. Hiervoor werd dus hetzelfde personage gebruikt.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki