Wikia

Yodapedia

Utapau Skyforce

10.830pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Utapau Skyforce
P-38.jpg
Organisatie
Affiliatie:

Galactic Republic

Bevelhebber:

Air Commodore Senin Vant

Species:

Utai
Pau’an

Details
Bewapening:

Utapaun Bident
HB-9 Blaster Rifle

Transport:

P-38 Starfighter
Dactillions
Dreadnaught-class Heavy Cruiser

Stationering:

Utapau

Conflicten:

Battle of Utapau

Quote: "If you have warriors, now is the time"
-- Obi-Wan Kenobi

De Utapau Skyforce of de Utapauan Security Force was de locale strijdmacht van Utapau die bestond uit zowel Utai als Pau’an troepen.

Samenstelling & TakenEdit

De Utapau Skyforce bestond uit een aantal zelfgemaakte schepen om hun territorium tot ver in de Tarabba Sector te beschermen. Hun grootste schip was een Dreadnaught-class Heavy Cruiser die werd aangevuld door een vloot van Porax-38 Starfighters. Deze starfighters konden op zichzelf patrouilleren in de Tarabba Sector dankzij hij Hyperdrive.

Op Utapau zelf waren deze Porax-38 Starfighters ook nuttig en kon de Skyforce ook gebruik maken van de Pau’an Warriors en de Dactillions. Op land werden dieren als de Varactyls en zelfs de Ginnthos ingezet om weerwerk te bieden.

GeschiedenisEdit

In aanloop naar en tijdens de Clone Wars viel Utapau onder het handelsembargo van de Trade Federation. Veel schepen konden ze niet aankopen en hun Dreadnaught-class Heavy Cruisers werden vernietigd toen Utapau werd veroverd door de CIS op het einde van de Clone Wars. Tion Medon had echter bevel gegeven om de Porax-38 Starfighters te verbergen in de grottencomplexen van de steden omdat ze toch niet waren opgewassen tegen de CIS.

Toen Obi-Wan Kenobi later landde op Utapau gaf Medon hem de schuilplaats van General Grievous en vroeg Kenobi om hulp van eventueel bijkomende troepen. Lampay Fay vroeg zich af of Kenobi nog meer troepen had gebracht en hiermee werd nogmaals duidelijk dat de Utapau Skyforce niet op zichzelf de strijd kon aangaan.

Toen het 212th Attack Battalion aanviel, mengden ook de troepen van de Utapau Skyforce zich in de strijd. Na Order 66 nam het Galactic Empire echter alle militaire eenheden in beslag en sloot het de fabrieken waar de Porax-38 Starfighters werden gemaakt.

VerschijningEdit

BronEdit

In andere talen

Around Wikia's network

Random Wiki