Wikia

Yodapedia

V-19 Landspeeder

10.826pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

V-19 Landspeeder
Gian Speeder.jpg
Product
Model:

Modified V-19 Landspeeder

Klasse:

Landspeeder

Ontwerp:

SoroSuub Corporation

Fabrikant:

SoroSuub Corporation

Prijs:

12.800 credits

Specificaties
Afmeting:

5,70 meter

Snelheid:

160 km/h

Bemanning:

2 (piloot en gunner)

Passagiers:

2

Vracht:

10 kg

Affiliaties
Affiliatie:

Naboo Royal Security Forces

De V-19 Landspeeder, beter bekend als Gian Speeder, was een Repulsorlift vehicle dat werd gebruikt door de Naboo Royal Security Forces ten tijde van de Invasion of Naboo.

OntwikkelingEdit

De Gian Speeder was eigenlijk een aangepaste V-19 Landspeeder van SoroSuub Corporation. Om de vrede op Naboo te bewaren gebruikten de Naboo Royal Security Forces een aantal kleine Landspeeders die de zeldzame problemen de baas konden. De V-19 werd door SoroSuub ontwikkeld als een militaire en civiele landspeeder. De sterke beplating van de V-19 kwam immers van pas in druk bezette werelden waar regelmatig botsingen plaatsvonden in het verkeer. De twee pods achteraan de Speeder waren goed beschermd tegen vuil of eventueel Blaster vuur.

Op NabooEdit

Gian Speeder1.jpg

Gian Speeder neemt een AAT onder vuur te Theed

De Naboo Royal Security Forces waren erg geïnteresseerd in de V-19 omdat het een compacte speeder was die toch vier personen kon vervoeren. Op de Gian Speeders werden vervolgens drie Light Repeating Blasters geïnstalleerd, één frontaal, Heavy Strike Cannon, en twee vooraan langs de zijkanten. Dit Heavy Strike Cannon was sterk maar het duurde lang alvorens het opnieuw kon worden afgevuurd. De onderkant van de speeders werd ook verstevigd om aan mijnen te kunnen weerstaan. Enkele speciale command speeders waren in staat tot holografische projectie en konden een cockpit helemaal over de crew en passagiers heen schuiven voor bescherming.

De Gian Speeders, die zowel te zien waren in paars, groen, blauw en zilver, werden ingezet voor het ernstiger werk op Naboo zoals het inperken van locale criminaliteit, het tussenkomsten bij publieke oproer, verkenningen te ondernemen en gevechten in stedelijke omgevingen te voeren. Tegen de Gian Speeders waren civiele toestellen niet opgewassen.

Ten tijde van de Invasion of Naboo hadden de Naboo Royal Security Forces zo’n 36 Gian Speeders tot hun beschikking. Ze werden in gereedheid gebracht maar schoten te kort in een rechtstreeks duel met militaire toestellen zoals de AAT. Een aantal RSF kon echter vluchten met een handvol Gian Speeders. Op een Gian legde Amidala haar plan uit aan de Jedi en Rugor Nass om Theed weer te veroveren op de Trade Federation. In Theed werden de Gian Speeders tactisch ingezet om AAT’s zonder escorte te vernietigen.

Gian command.jpg

Gian Speeder

WapensEdit

Achter de schermenEdit

  • De Gian Speeder verscheen als één van de eerste ‘TPM’ toys in een set van Action Fleet.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki