Wikia

Yodapedia

Vergesso Asteroids

10.972pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Vergesso Asteroids
Vergesso Asteroids.jpg
Astrografisch
Regio:

Outer Rim Territories

Sector:

Bajic Sector

Stelsel:

Lybeya System

Sterren:

Lybeya

Coordinaten:

24 dagen

Rotatietijd:

1 uur

Fysisch
Atmosfeer:

Kunstmatig

Zwaartekracht:

Kunstmatig

Klimaat:

Kunstmatig

Terrein:

Asteroïde

Maatschappelijk
Kolonisten:

Mensen
Andere species

Populatie:

85.000

Bezienswaardig:

Vergesso Base

Affiliatie:

Tenloss Syndicate

De Vergesso Asteroids waren een Asteroid Field in het Lybeya System in de Bajic Sector in de Outer Rim Territories. Het was de thuishaven van de Shadowport Vergesso Base uitgebaat door het Tenloss Syndicate.

OpmaakEdit

De Vergesso Asteroids bestonden uit een reeks levenloze asteroïden die rond Lybeya draaiden, een kleine gele ster. Er waren geen planeten in het stelsel, deze werden ooit door een onbekende kracht vernietigd. Het resultaat waren vijf ringen (Vergesso Belt I tot en met V) van asteroïden die varieerden van grootte. Sommigen waren minuscuul, anderen waren zo groot als een maan. Vergesso lag vrij ver van de grootste Hyperspace Routes dus hadden noch de Republic, noch het Empire interesse om er een basis te vestigen.

Op Vergesso Belt III bevond zich de Vergesso Base. Dit was een belangrijke Shadowport op de grootste van de asteroïden, gelegen op het Westelijk halfrond. De basis telde maar liefst 85.000 inwoners en leefde van handel en de faciliteiten.

Tijdens de Galactic Civil War verwerkte de basissen in het asteroid field tonnen illegale goederen per jaar, gaande van Spice, gestolen goederen, exotische technologie, wapens en bootleg holo’s.

GeschiedenisEdit

Oorspronkelijk was Vergesso Base een klein onderzoekstation van de wetenschapper Ecile Vergesso die haar naam gaf aan het asteroid field rond 150 BBY nadat het was ontdekt door een Scout Droid. Verdere onderzoeken ondervonden geen rijkdom in de asteroïden en geen speciaal dierlijk leven, uitgezonderd Space Slugs, Mynocks en Morvak kolonies.

Nadat Vergesso de basis verliet, werd het bewoond door smokkelaars en uiteindelijk werd er een Shadowport gebouw die werd uitgebaat door Ororo Transportation, een bedrijf dat opereerde onder het Tenloss Syndicate.

Tijdens het Galactic Empire was Grand Moff Kintaro van de Bajic Sector perfect op de hoogte van de gebeurtenissen in de Vergesso Asteroids maar hij gebruikte de inkomsten van de basis om zijn eigen financiële situatie te verbeteren. Kintaro was wel niet op de hoogte van het feit dat de Rebel Alliance aanwezig was in de Vergesso Base. Hij raadde het ISB aan om weg te blijven uit Vergesso maar Imperial Intelligence daarentegen, wist maar al te goed dat er rebellenactiviteit gaande was op de asteroids. De Rebel Alliance bezat een belangrijke post in Vergesso Base waar tal van goederen werden verscheept naar de Alliance. Maar omdat dit uiteraard geen basis was van de Rebel Alliance moesten de agenten van de Alliance zich koest houden en niet te veel aandacht op zich vestigen.

Maar het Tenloss Syndicate dat de Vergesso Asteroids eigenlijk uitbaatte, maakte een fout door te veel winst op te strijken met Spice en daardoor Black Sun een hak te zetten. Xizor gebruikte de Vergesso Asteroids als een pasmunt in zijn vendetta tegen Darth Vader. Hij raadde Palpatine aan om deze basis te vernietigen omwille van de aanwezigheid van de Rebel Alliance. Uiteindelijk stuurde Palpatine Darth Vader naar de Vergesso Asteroids om deze aanval te coördineren, wat Xizors grootste wens was. Vader wist echter goed dat dit nauwelijks de moeite waard was, maar voerde de bevelen van Palpatine uit.

In de Battle of the Bajic Shipyards werd de Shadowport volledig vernietigd door de Executor onder leiding van Vader. De Nebulon-B Escort Frigates en enkele X-Wing Starfighters waren geen partij voor het Empire.

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki