Wikia

Yodapedia

Vrad Dodonna

10.911pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Vrad Dodonna
Vrad Dodonna.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Haarkleur:

Zwart

Biografie
Thuiswereld:

Commenor

Overleden:

0 ABY

Titel/Rang:

Commander

Functie:

Rebel Pilot

Affiliatie:

Rebel Alliance

Relaties
Vader:

Jan Dodonna

Quote: "You can afford to be self-righteous, Skywalker…you've got the Force with you. All I ever had was being General Dodonna's son!"
-- Vrad Dodonna

Vrad Dodonna was de zoon van General Jan Dodonna. Hij offerde zijn leven op om de Power Gem met succes de Executor te laten beschadigen.

BiografieEdit

Commander Vrad Dodonna was een lid van de Rebel Alliance, net als zijn vader, de befaamde General Jan Dodonna. Vrad had met enorme verwachtingen af te rekenen omwille van de prestaties die zijn vader had geleverd ten dienste van de Alliance en kon deze niet inwilligen.

Zo maakte hij deel uit van een konvooi dat door de Executor tijdens de Battle of Skorrupon werd aangevallen. Vrad ging de confrontatie niet aan maar vluchtte echter naar Yavin 4. Daar liet hij echter verstaan dat hij het gevecht had overleefd en werd hij als een held beschouwd.

Vrad wist echter niet dat Luke Skywalker getuige in de Millennium Falcon was geweest van het resultaat van de Battle of Skorrupon en dat hij Vrads schip ongeschonden had zien wegvliegen. Luke maakte zich ongerust over de ware aard van Vrad.

Jan Dodonna stelde voor om de komst van de Executor te vertragen door de Power Gem te gebruiken en vervolgens Base One te evacueren. Vrad zou hte schip besturen en Luke zou zijn copiloot zijn. Gezien de recente gebeurtenissen vond Luke dit riskant en hij confronteerde Vrad met wat hij had gezien in de Falcon.

Vrad ging Luke te lijf met een boomstronk en een Blaster zodat hij niet meer in staat zou kunnen zijn om mee te gaan op de missie. Het gevecht mondde echter in niets uit zodat beide piloten op gespannen voet hun cruciale missie aanvatten. Vrad liet zijn intenties om te vluchten niet verborgen voor Luke. Nadat ze de Executor hadden genaderd, besefte Darth Vader dat er een Power Gem mee gemoeid was aangezien de Deflector Shields van de Executor bijna waren aangetast.

Vervolgens zette Vrad koers naar een afgelegen planetoïde met atmosfeer gelegen in de Feswe Corridor. Daar wilde Vrad Luke afzetten terwijl hij met de Power Gem een nieuw leven wou starten aangezien hij als een lafaard zou worden bestempeld bij de Rebel Alliance.

Maar op het laatste moment vond Vrad Dodonna toch de moed om een aanval met de Power Gem aan te vatten. Toen hij Luke had afgezet, zag hij ineens de Executor de planetoïde naderen. Dodonna liet Luke achter om de Executor aan te vallen. Vader vermoedde dat Luke het schip bestuurde, al voelde hij de Force niet toen de aanval werd ingezet. De Executor kon de kamikaze-aanval van Vrad gedeeltelijk afweren zodat de Deflector shields niet werden doorbroken maar meteen daarna viel de Millennium Falcon de achterste schilden aan die onbeschermd waren gelaten om de kracht van de Power Gem af te stoppen. Hierdoor moest de Executor zijn achtervolging staken en naar Toprawa afzakken om te worden gerepareerd.

De Millennium Falcon pikte Luke op die het slechte nieuws van Vrads dood aan Jan Dodonna moest overbrengen. Dodonna promoveerde Luke tot Commander zodat de positie van zijn zoon werd ingenomen.

BronEdit

In andere talen

Around Wikia's network

Random Wiki