Wikia

Yodapedia

Wistie

10.825pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Wistie
Wistie.jpg
Biologie
Indeling:

Sentient

Herkomst
Thuisplaneet:

Endor

Wisties waren een species van kleine elfachtige wezens afkomstig van Endor.

FysiologieEdit

Wisties leken op snel bewegende felle lichtjes. Maar van dichtbij leken Wisties op elfachtige wezentjes. Wisties werden ‘firesprites’ of ‘firefolk’ genoemd omdat hun lichaam warmte genereerde en dit licht uitstraalde in combinatie met de wind van hun snel wapperende vleugels.

Wisties konden zich extreem opwarmen zodat hun lichaam door touwen en valstrikken kon branden. Dit kon voorvallen wanneer Wisties erg boos werden. Dit proces was een biochemische reactie en het lichaam van de Wisties bevatte geen vlammen of vuur.

LevenEdit

Of Wisties nu een intelligent of niet-intelligent species waren, was een vraagstuk waar niet alle bronnen dezelfde mening deelden. Maar ze werden wel aangevoerd door een monarch, zoals Queen Izrina wat aantoonde dat ze een zekere structuur in hun samenleving kenden.

Tijdens zwoele nachten in de diepe bossen van Endor kon met honderden Wisties door elkaar zien gloeien. Meestal waren Wisties erg schuw maar soms konden ze trucjes uithalen bij reizigers. Wisties hielden van lachen en konden Ewoks en Mensen een kriebelend gevoel geven.

GeschiedenisEdit

Morag kende de eigenschappen van de Wisties en liet hen op een bepaald moment vuur vatten waardoor de bomen rondom Bright Tree Village in brand vlogen. Maar alvorens de Soul Trees van de Ewoks werden vernietigd, werd de brand geblust met Lograys brandschuim. De Wisties werden daarna verlost van Morags spreuk.

Mace Towani raakte tijdens de zoektocht naar zijn ouders bevriend met Queen Izrina. Ze werden oorspronkelijk aangetrokken door een kaars die Logray had meegegeven op hun reis. De Wisties hielpen later met de Gorax af te leiden waardoor de Ewoks en de Towani familie konden ontsnappen.

Door hun zeldzaamheid en schoonheid, waren Wisties een gegeerde prooi voor stropers en jagers. Door de illegale handel werden veel Wisties gevangengenomen waardoor het species zeldzamer begon te worden.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki