Wikia

Yodapedia

XP-38 Landspeeder

10.961pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
XP-38 Landspeeder
XP-38.jpg
Product
Model:

XP-38 Landspeeder

Klasse:

Landspeeder

Fabrikant:

SoroSuub Corporation

Prijs:

12.500 Credits

Specificaties
Afmeting:

7,40 meter

Snelheid:

320 tot 370 km/h

Bemanning:

1

Passagiers:

1

Vracht:

10 tot 30 kilogram

Quote: "Ever since the XP-38 came out, they just aren’t in demand."
-- Luke Skywalker

De XP-38 Landspeeder was rond 0 BBY één van de succesvolle Landspeeder modellen op de markt.

UitzichtEdit

De XP-38 was ongeveer 7,40 meter lang en was een gestroomlijnde Landspeeder die werd gemaakt door SoroSuub Corporation. De XP-38 kon slechts één passagier vervoeren maar het model was vooral gericht op recreatieve doeleinden.

De XP-38 had een terugtrekbaar windscherm van Duraplex dat uiteraard opende om de passagier en bestuurder in en uit te laten stappen. De Sensors van de XP-38 waren afneembaar zodat zowel de bestuurder als de passagier deze in de gaten kon houden. Achter de zetels kon zo’n 30 kilogram vracht worden opgeborgen.

De XP-38 had een autopilot aanwezig die deed denken aan een R2 Astromech Droid qua uiterlijk. Deze autopilot was niet zichtbaar want deze bevond zich onder de beplating van de Speeder. De Repulsorlift motor bracht zoals bij alle speeders kracht aan turbinemotors waarvan de XP-38 er drie had. De XP-38 had ook twee uitlaatkleppen en spoilers achteraan staan.

De XP-38 had een uitstekende acceleratie en kon zeer snel bochten nemen. De speeder kon zo’n twee meter hoogte halen. De motoren van de XP-38 maakten wel erg veel lawaai, zeker in vergelijking met de andere modellen die op de markt beschikbaar waren. Een nadeel aan de XP-38 was zijn gevoelige Repulsorlift generator. Deze was niet bekend voor zijn stevigheid maar wel voor zijn snelheid. De XP-38 was daardoor gevoelig voor oneffen terrein en kwam het best tot zijn recht op effen oppervlaktes zoals verharde wegen of in steden. Men kon een aanpassing doorvoeren om het voertuig ook op oneffen gronden te laten opereren maar deze bewerking nam snel zo’n 3 uur in beslag. Tenslotte zorgde de boordcomputer voor een automatische aanpassing van de hoogte waarop de XP-38 vloog.

BouwEdit

Hoewel de XP-38 een echt succes werd, haalde het heel wat elementen van eerder gebouwde Landspeeders van SoroSuub Corporation zoals de XP-38A Landspeeder en de Tx-37 Landspeeder.

Met zijn snelheid van 370 km/h en de doelgerichte campagne naar jongeren toe, werd de XP-38 al snel een succes. Hoewel het model maar pas op de markt was verschenen, klaagde Luke Skywalker in 0 BBY over het feit dat zijn X-34 Landspeeder niet meer gewild was op de markt door het succes van de XP-38 toen hij zijn X-34 aan Wioslea verkocht in Mos Eisley.

De XP-38 werd vaak bestempeld als een echt sportmodel maar om er professioneel mee te racen, kwam de XP-38 te kort tegen de echte gespecialiseerde modellen. De sportieve uitstraling die de XP-38 wel bezat, was een bonus om de jongeren aan te trekken tot het model.

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki