Wikia

Yodapedia

XQ2 Space Platform

10.826pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

XQ2 Space Platform
XQ2.jpg
Product
Model:

XQ2

Klasse:

Space Platform

Fabrikant:

Bengel Shipbuilders

Prijs:

30.000.000 Credits
18.000.000 (Gebruikt)

Specificaties
Afmeting:

1000 meter (diameter)
240 meter (hoogte)

Bemanning:

1598

Passagiers:

10.000

Vracht:

100.000 Ton
36 Starfighters
20 Shuttles

Het XQ2 Space Platform was een ruimtestation dat ontwikkeld was om als een tussenstop te fungeren voor reizigers naar dichtbevolkte planeten. Het platform was ontworpen voor gebruik aan de rand van de atmosfeer van een planeet waar veel ruimteverkeer naar toeging. Door de stroom van schepen van en naar de planeet te reguleren konden opstopping voorkomen worden. Veel Core Worlds, zoals Brentaal, hielden diverse stations van dit type in een baan om de planeet. Ze werden veelal gebruikt als tijdelijke opslag voor goederen, om zo het aantal vrachtschepen in te dammen.

GeschiedenisEdit

De XQ2 was de opvolger van de populaire XQ1 Space Platform. Vlak na de Galactic Civil War begon werd de XQ2 in productie genomen door de Bengel Shipbuilders in de Dynali Sector. Door succesvolle verkoopcijfers van de XQ1, onder andere bij de Corporate Sector Authority, had Bengel veel geld binnen weten te halen. Hiermee verbeterden ze het concept van de XQ1 verbeterde tot de XQ2. De XQ2 had meet ruimte voor goederen, meer leefruimtes en meer mogelijkheden tot vermaak van de gasten.

Door de grote vraag naar de XQ2 stations kon Bengel het al snel niet meer aan en moesten zij orders weigeren. Doordat ze veel bouwcapaciteit leasden van producenten als Kuat Drive Yards en de Corellian Engineering Corporation, kregen ze al kort na de productiestart te kampen met hoge schulden. Bengel Shipbuilders ging failliet en de productie van de XQ2 kwam stil te liggen. De Tenloss Corporation kocht de hele zaak op en plaatste al het personeel in haar eigen holdings. De eigenaars van Bengel Shipbuilders verkochten de plannen voor de XQ3 Space Platform echter aan Xizor Transport Systems, een beslissing die bij Tenloss niet echt goed viel. Tenloss zette de productie van de XQ-serie gewoon door, aangezien zij beschikking had over de ontwikkelaars van de oorspronkelijke modellen.

Het Galactic Empire gebruikte de stations, zoals Sel Zonn Station boven Brentaal om het verkeer naar de planeet te regelen, en op die manier hun druk uit te oefenen op de locale bevolking.

Bouw en uitrustingEdit

Ruimtestations zoals de XQ2 konden functioneren met een vrij gelimiteerde bemanning van nog geen 2000 personen. De meeste personen waren slechts tijdelijk aan boord. Interstellaire cruiseschepen konden de XQ2 gebruiken als een tussenstop voor de reis. Passagiers konden dan met shuttles tussen planeet en platform reizen en vanaf de XQ2 opstappen in de schepen, die veelal te groot waren om makkelijk de atmosfeer binnen te komen. XQ2 stations konden door een aantal simpele aanpassingen afgestemd worden op passagiers of goederen. Een station kon vijf jaar doen zonder bijvullen van voorraden.

DokkenEdit

Een ronde centrale structuur werd omgeven door drie landingsplatformen met Docking Bays. In het bovenste gedeelte van de centrale structuur waren de meeste leefruimtes en passagiersverblijven. Een aantal deks waren grote ramen aanwezig, zodat bezoekers een uitzicht hadden op de planeet en de ruimte daar om heen. Op het dak was een extra landingsplatform voor grotere schepen, die via een cofferdam met het station in verbinding gebracht konden worden.

Door de configuratie van de drie zijplatforms konden er veel schepen tegelijk een koers aannemen naar het station. Doordat er voor de hangars een platte baan was, konden kleinere schepen op hun Repulsorlifts afwachten tot ze doorgelaten werden, en zo brandstof besparen. Elke hangar kon 20 grote schepen herbergen. Een schip als de CR90 Corvette kon zelfs in de hangar, al werd het voor andere schepen dan lastig om er nog bij te parkeren. Elk schip kreeg beschikking over een eigen plaats met brandstofaanvoer en vrachtladers.

Beveiliging en bewapeningEdit

Beveiliging hield elk dok goed in de gaten van de centrale toren, die een dek boven de hangars was gesitueerd. Er was echter geen direct uitzicht, de bemanning moest het doen met electronisch cameratoezicht.

Voor een ruimtestation was de XQ2 licht bewapend. Dit kwam vooral omdat het dienst deed als tussenstation en niet echt als strategische locatie gebruikt werd. Drie Turbolaser Batteries en twee Point-defense Laser Cannon Batteries waren de enige wapens die het station moesten verdedigen tegen aanvallen van piraten en andere vijandelijke schepen.

De verdediging van het station kon echter worden uitgebreid met drie Starfighter Squadrons, hoewel dat door de kosten niet overal gerealiseerd werd. Het platform had plaats voor 36 Starfighters buiten de commerciële dokken. Zij konden vanuit de onderkant van de XQ2 worden gelanceerd. De beveiliging werd compleet gemaakt met een 1216 RU romp en een 2560 SBD schild.

Bekende XQ2 PlatformenEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki