Wikia

XX-9 Heavy Turbolaser
XX-9
Product
Model:

XX-9 Heavy Turbolaser

Type:

Heavy Turbolaser

Fabrikant:

Taim & Bak

Specificaties
Bereik:

15 tot 100 kilometer

Affiliaties
Gebruikers:

Galactic Empire

XX-9 1

XX-9 Heavy Turbolasers op de Death Star I

Quote: "We’ve counted 30 ships Lord Vader, but they’re so small they’re evading our Turbolasers"
-- Lieutenant Tanbris

De XX-9 Heavy Turbolaser was een model Heavy Turbolaser dat werd gebruikt door het Galactic Empire.

Uiterlijk & TakenEdit

Taim & Bak produceerde de XX-9 Heavy Turbolaser die eruitzag als een rechthoekige toren met twee uitstekende kanonnen. Deze konden op en neer worden bewogen en het bovenste gedeelte van de rechthoek kon 360° draaien.

De XX-9 was beschermd door een laag van Quadanium staal waardoor ze aanvallen van kleinere starfighters zoals de A-Wing Starfighter konden afweren. De crew kon langs de zijkant de XX-9 betreden. Het enige nadeel aan de XX-9 was dat het vrij traag laadde en draaide. Om te voorkomen dat de XX-9 oververhit zou geraken, waren er drie verschillende koelsystemen in de kanonnen aanwezig. Net als vele andere wapens werd de XX-9 aangedreven door Tibanna gas.

De XX-9 was een bijzonder zwaar wapen dat zelfs voor planetaire bombardementen werd gebruikt. Ze werden toegepast op Imperial-class Star Destroyers die er wel 60 droegen. De Death Star I bezat 5000 XX-9 Cannons en de Death Star II 15.000. Op een Imperial-class Star Destroyer leidde een Gunnery Sergeant de operatie van verschillende XX-9 Turbolasers al kon indien het nodig was de XX-9 worden bemand door individuele Gunners.

Tijdens de Battle of Yavin hadden de XX-9 het moeilijk om de snelle X-Wing Starfighters en Y-Wing Starfighters te raken. Daarop reageerde Darth Vader door het Black Squadron in te schakelen. Toen zij op het toneel verschenen, stopten de XX-9 die waren opgesteld in de Death Star Trench met vuren.

VerschijningEdit

BronEdit

In andere talen

Around Wikia's network

Random Wiki