Wikia

Yodapedia

Yaddle

10.903pages on
this wiki
Add New Page
Talk2 Share
Yaddle
Yaddle.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Tridactyl Species

Geslacht:

Vrouw

Lengte:

0,61 meter

Haarkleur:

Bruin

Oogkleur:

Groen

Biografie
Geboren:

509 BBY

Overleden:

25 BBY

Bijnaam:

One Below

Functie:

Jedi High Council Lid
Hoofd Librarian Assembly

Wapen:

Lightsaber (Oranje)

Affiliatie:

Jedi Order
Galactic Republic

Loopbaan als Jedi
Rang:

Jedi Master

Master:

Polvin Kut

Padawan(s):

Oppo Rancisis
Empatojayos Brand
Yarael Poof

Yaddle1.jpg

Master Yaddle

Yaddle was een vrouwelijke Jedi Master van hetzelfde species als Yoda die eveneens zetelde in de Jedi High Council op Coruscant.

BiografieEdit

Yaddle werd getraind door de Master Polvin Kut die tijdens een missie echter sneuvelde op Koba in de strijd tegen de krijgsheer Tulak. Yaddle werd gefolterd en ondervraagd en tenslotte gedurende één eeuw gevangengezet in een grot. In deze duisternis leerde Yaddle één worden met de Force en voltooide ze eigenlijk haar training. Door een aardbeving kon Yaddle - die bekend was geworden als 'the one from below' - uiteindelijk onverwachts ontsnappen. In plaats van wraak te nemen op haar bewakers, hielp ze hun beschaving echter heropbouwen door een brug op te richten in naam van haar gesneuvelde meester. Maar Kalut had zijn vader opgevolgd en bezocht verschillende planeten die Tulak had veroverd. Op Koba wilde Kalut opnieuw de bevolking als slaven gebruiken maar Yaddle wilde het niet zo ver laten komen. Ze ging de confrontatie aan met de Advozse die zelf op zijn eigen mes viel en overleed.

Toen ze terugkeerde naar Coruscant stelde Even Piell meteen voor om haar te promoveren tot Jedi Master wat de Jedi High Council deed. Enkel Yoda, voor wie Yaddle heel veel respect had, vond haar promotie een beetje te snel naar de normen. Yaddle werd echter snel gewaardeerd voor haar geduld en wijsheid. Yaddle nam ook de functie op van leidster van de Jedi Librarian Assembly, die voorwerpen zoals Holocrons en perkamenten bewaarde en bestudeerde. Daardoor werd Yaddle één van de Jedi met de meeste kennis over de Jedi Order en het verleden. Yaddle was een meester in Morichro. Dit was een quasi verboden Jedi kracht waarmee de levensfuncties van een slachtoffer in een uiterst snel tempo konden worden achteruitgezet. Yaddle trainde ook de gerespecteerde Jedi Master Oppo Rancisis. Wanneer ze niet op Coruscant aanwezig was, vond men haar terug op Kamparas in het Jedi training centrum.

Ten tijde van de blokkade van Naboo in 32 BBY was Yaddle één van de leden va de Jedi High Council.

In 25 BBY nam Yaddle deel aan een missie op Mawan, samen met Obi-Wan Kenobi en Anakin Skywalker. Yaddle offerde zichzelf op om de bevolking te behoeden voor een aanslag en absorbeerde een dodelijk gas. Dit kostte haar het leven.

Achter de schermenEdit

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki