Wikia

Yodapedia

Yavin 4

Overleg0
10.039 pagina's
op deze wiki
Yavin 4
Yavin4
Astrografisch
Planeet:

Yavin

Regio:

Outer Rim Territories

Sector:

Gordian Reach

Stelsel:

Yavin System

Omlooptijd:

24 uur

Rotatietijd:

4.818 dagen

Fysisch
Diameter:

10.200 km

Atmosfeer:

Type I

Klimaat:

Tropisch
Vochtig

Terrein:

Jungle
Regenwoud
Rivieren
Vulkanen

Oppervlaktewater:

8%

Maatschappelijk
Inheems:

Woolamander
Piranha Beetle
Yavinian Runyip
Stintaril

Kolonisten:

Massassi (uitgestorven)
Mens
Anderen

Populatie:

Geen
Minder dan 10 na evacuatie Rebellenbasis

Bezienswaardig:

Great Temple
Temple of the Blueleaf Cluster
Temple of the Woolamander

Affiliatie:

Sith Empire
Rebel Alliance

Yavin 4 stond geboekstaafd in de geschiedenis als de junglemaan waarvan de Rebel Alliance in 0 BBY hun succesvolle aanval inzette op Death Star I.

Geografie & LevenBewerken

Yavin 4 was één van de drie bewoonbare manen van de Gas Giant Yavin in het Yavin System. Ten tijde van de Galactic Civil War was het een totaal vergeten planeet. Yavin 4 was een dichtbeboste junglemaan met talloze rivieren die vier continenten (Starloft, Swivven, Koos en Wetyin) met elkaar verbonden. Omdat Yavin 4 nog een relatief jonge wereld was, heerste er ook vulkanische activiteit op de maan.

Yavin4 MQ

Yavin 4 & Yavin

Yavin 4 cirkelde om Yavin heen en kende twee types van nacht. Eén waarbij de maan een pastelkleurig licht over zich kreeg heen geworpen (wanneer de maan zich wegkeerde van de zon maar nog steeds zich naar Yavin keerde) en de andere waarbij de maan werd gehuld in totale duisternis als het zich van beide hemellichamen wegkeerde. Eén keer in een paar maanden duren de nachten erg lang en heersen er zware stormen op Yavin 4. Een ander natuurlijk fenomeen zijn de Rainbow Storms waarbij het zonlicht van de zon van Yavin 4 werd gepolariseerd en een prachtige schijn gaf als het in aanraking kwam met de ijskristallen in de atmosfeer van de maan.

Zoals op de meeste junglewerelden, vond men op Yavin 4 ook tal van levensvormen terug, zowel dierlijke als plantaardige, die ervoor zorgden dat het nooit stil was op Yavin 4. Enkele van deze levensvormen waren de Woolamander, de Stintaril, de Piranha-Beetle, de Yavinian Runyip en de Firebee. Veel flora van op Yavin 4 was totaal onbekend. Sommige planten en bloemen op de maan hadden een bijzonder sterke helende werking.

GeschiedenisBewerken

Massassi Great Temple

Great Temple

Duizenden jaren voor de Battle of Yavin was Yavin 4 de plaats waar de Massassi krijgers werden gemaakt dankzij de alchemie van de Sith Lord Naga Sadow. Deze Massassi zouden de massieve Sith tempels bewaken en bewonen die werden opgetrokken op Yavin 4. Ook na de dood en de verdwijning van de Sith op Yavin 4 bleven de Massassi hun Dark Side cultuur behouden, totdat ze zelf verdwenen.

Yavin 4 bleef zo goed als onbekend en verdween in de anonimiteit omdat de Jedi het bestaan van Yavin 4 verwijderde uit de registers om deze zwarte pagina uit de geschiedenis te vergeten. Maar verkenners ontdekten Yavin 4 opnieuw van uit de Hydian War. Er was een korte rush naar Corusca Stones en een andere uitzondering was de Wolhanian expeditie tijdens de laatste decennia van de Galactic Republic. Deze expeditie bracht waardevolle archeologische stukken terug van Yavin 4, waaronder een Sith Chalice.

Tijdens de Clone Wars was Yavin 4 de plaats waar een duel plaatsvond tussen Anakin Skywalker en Asajj Ventress na de Battle of Muunilinst. Zonder te weten in welke omgeving hij aan het duelleren was, versloeg Anakin Ventress die in een diepe afgrond viel. Palpatine liet daarna Mas Amedda onderzoek verrichten naar enkele speciale levensvormen op de maan.

Yavin 4 zou echter terug in het nieuws verschijnen toen de Rebel Alliance er een nieuwe basis van maakte voor het Alliance High Command na Dantooine. De regenwouden zorgden voor een uitstekende bescherming en de Great Temple diende als uitvalsbasis waarin de Alliance hun starfighters en schepen in konden herbergen. Het was de Sullustan Dr'uun Unnh die Yavin 4 had voorgesteld als locatie nadat onder andere Boz Pity was afgewezen als mogelijke basis. Unnh trok vaak op pad in de jungles om het leven op Yavin 4 te registreren, net als de verschillende tempels van de Massassi zoals de Temple of the Blueleaf Cluster en de Palace of the Woolamander.

Yavin4 1

Rebel Alliance op Yavin 4

Het was van op Yavin 4 dat de Rebel Alliance hun belangrijke overwinning boekte op het Galactic Empire in 0 BBY en de Death Star I konden vernietigen. Na dit gevecht stuurde het Galactic Empire een blokkade naar Yavin 4 waardoor de Rebellen hun basis moesten ontvluchten en Yavin 4 opnieuw in een mysterieuze en duistere obscuriteit hulde. De maan werd enkel sporadisch bewoond door wat expedities of bedrijven zoals de Fernandin Scouting Expedition.

Achter de schermenBewerken

VerschijningBewerken

BronBewerken

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki