Wikia

Garazeb Orrelios
Lasat
Uiterlijke kenmerken
Species:

Lasat

Geslacht:

Man

Lengte:

2,10 meter
115 kilogram

Haarkleur:

Zwart

Oogkleur:

Groen

Biografie
Geboren:

44 BBY

Thuiswereld:

Lasan

Bijnaam:

Zeb

Functie:

Voormalig Lasan Honor Guard Captain

Wapen:

AB-75 Bo-Rifle

Vervoer:

Ghost

Affiliatie:

Rebels

Zeb Orrelios

Zeb Orrelios

Quote: "Karabast!"
-- Zeb Orrelios

Garazeb Orrelios, meestal Zeb genoemd, was een Lasat die kort voor de Battle of Yavin een vast bemanningslid van de Ghost was.

BiografieEdit

Garazeb was een van de weinige overlevende Lasat in het universum nadat het Empire zijn thuisplaneet met harde hand had veroverd en bijna alle Lasat had uitgeroeid. Zeb was op Lasat de Captain van de Lasan Honor Guard en beschermde de koninklijke familie tijdens de invasie van het Empire. De Honor Guard hield stand totdat een bom Zeb uitschakelde. Toen hij weer ontwaakte, had het Empire gezegevierd. Op dat moment ontmoette Zeb Kanan Jarrus die hem hielp na de ontploffing die hem had uitgeschakeld. Garazeb haatte het Empire dus hartstochtelijk en gebruikte een AB-75 Bo-Rifle als wapen. Hij noemde Stormtroopers bucket heads en deed niets liever dan hen in elkaar te timmeren. Als Lasat kon hij verder springen en stiller wandelen dan een mens. Ondanks zijn ruw uiterlijk en woeste aanpak, was Zeb een gevoelig iemand. Zo weigerde hij om de T-7 Ion Disruptor van het Empire te gebruiken tegen de Stormtroopers. Zeb had zeker en vast een eigen mening, maar sprak die niet altijd uit op de juiste momenten. Zijn manier van denken, zonder aan de gevolgen te denken, bezorgde hem vaak benauwde momenten.

EzraEdit

Toen de bemanning van de Ghost Ezra Bridger ontmoette, stond Zeb sceptisch tegenover de jongen en wilde hij niets liever dan hem meteen dumpen, maar toen Ezra toonde wat hij in zijn mars had, veranderde de attitude van de Lasat. Zeb begon zich meer en meer als een grote broer van Ezra te gedragen.

Bij hun volgende avontuur had Zeb morele problemen met het afronden van de missie. Die bestond er immers in om T-7 Ion Disruptors te verkopen aan Cikatro Vizago. Het waren T-7s die grote schade hadden aangericht bij de verovering van Lasan en die wapens wilde Zeb zelfs niet gebruiken tegen het Empire. Op Lothal kwam het aan op een duel tussen Zeb en Kallus. Kallus haalde de bovenhand toen hij Zeb uitdaagde door te verklaren dat hij de T-7s naar Lasan had gehaald. Kallus was zelf ook erg bekwaam in het gebruik van een Bo-Rifle, maar op het moment dat hij Zeb wilde doden, gebruikte Ezra een Force Push die Kallus uitschakelde. Kanan kon Zeb veilig aan boord van de Ghost brengen.

Zebs moeizame relatie met Ezra verbeterde toen ze samen op avontuur trokken en een TIE fighter konden stelen die later nog van groot belang zou zijn. Zoals reeds eerder vermeld, kon hun geplaag ook voor problemen zorgen, toen Zeb, Ezra en Chopper vergaten om de Phantom deftig na te kijken en Sabine en Hera hierdoor in problemen kwamen. Zeb nam deel aan de volgende missies van de crew waardoor ze onder andere in contact kwamen met Lando Calrissian. Omdat Zeb met Sabacc verloor tegen Lando werd Chopper tijdelijk eigendom van de entrepreneur en waren de Rebels min of meer verplicht om Lando's missie te aanvaarden. Zeb nam ook deel aan de missie waarin Gall Trayvis werd ontmaskerd als een agent van het Empire.

Om vervolgens zelf een communicatie op Lothal te verspreidden, wilden de Rebels de communicatietoren kapen van het Empire en hun uitzending verstoren. Tijdens die missie werd Kanan Jarrus echter gevangengenomen, ook al kon Ezra Bridger de oproep uitzenden om hoop op beterschap niet te verliezen. Dankzij de gestolen TIE van Ezra en Zeb konden de Rebels uiteindelijk de Sovereign naderen, de Star Destroyer waar Kanan werd gevangen gehouden. Zeb nam deel aan die missie en zag hoe de Phoenix Rebel Cell de bemanning van de Ghost bijstond tijdens het einde van de missie.

Phoenix Rebel CellEdit

Aangezien Zeb in het verleden al lid was geweest van een militaire organisatie vond hij het niet erg om in een grote geheel actief te zijn. Op Seelos werd de Lasat wel als lokaas gebruikt om een enorme Joopa te vangen, maar uiteindelijk kon hij het best vinden met de gekke Gregor, een van de ex-clone troopers. Zeb was altijd paraat om deel te nemen aan missies voor de Phoenix Cell. Aan boord van een verlaten medical station slaagde Zeb erin om Sabine Wren en Ezra te redden uit de handen van twee nieuwe Inquisitors die Darth Vader achter de Rebels had gestuurd. Zeb had het niet onder de markt met de gemene ID9 Seeker Droids van de Seventh Sister, maar daarna kon Zeb in de Phantom de Inquisitors onder vuur nemen waardoor Sabine en Ezra konden ontkomen. Zeb reisde ook mee naar Shantipole om de Blade Wing te rekruteren voor de Rebels en hielp hij mee om Force Sensitive peuters te beschermen tegen de nieuwe Inquisitors.

Toekomst van de LasatEdit

Legends Lasat

Zeb is het kind van Lasan

Na verschillende andere missies om nieuwe schepen en een nieuwe basis te zoeken, kregen de Rebels een tip van Hondo Ohnaka dat het Empire twee belangrijke gevangenen ging vervoeren. Het bleek te gaan om twee andere Lasat: Chava en Gron die Zeb herkenden als de Captain van de Honor Guard. Samen probeerden ze de legendarische planeet Lira San te vinden. Zeb hechtte echter geen geloof aan de oude legende van The Three, namelijk het kind dat zowel de dwaas als de krijger redde. Zeb voelde zich nog steeds schuldig voor wat er met de Lasat gebeurde, ook al vonden Chava en Gron dat helemaal niet. Zeb vond zijn moed en geloof echter terug en dankzij zijn Bo-Rifle kon hij zelfs de Ghost doorheen een gevaarlijk astronomisch fenomeen naar Lira San leiden met hulp van Choppers kaart van Wild Space. Zeb bleek het kind te zijn uit de legende, het kind van Lasan. De Ghost bereikte uiteindelijk de nevel en het zwarte gat waar Lira San zich bevond. Lira San bleek de oorspronkelijke thuisplaneet te zijn van de Lasat en Zeb kon nu steeds zijn volk vinden indien nodig en overblijvende Lasat naar de planeet brengen.

Zeb nam vervolgens deel aan de raid op een raffinaderij van de Mining Guild voor brandstof en aan de kaping van de Quasar Fire-class Bulk Cruiser boven Ryloth. Na een mislukte missie boven Geonosis raakte Zeb weer in duel met Kallus. Een escape pod schoot hen echter allebei naar de bevroren maan Bahryn. Kallus is gewond aan zijn been. Beide aartsvijanden moesten overleven en ontkomen aan de Bonzami wezens die in de ijsgrotten leefden. Zowel Zeb en Kallus vertelden een verhaal waardoor hun mening over de andere enigszins genuanceerd werd. Zo vertelde Kallus een verhaal over een gemene Lasat en bleek het dat hij niet zomaar een Bo-Rifle had afgenomen van een Lasat, maar dat hij dat op een eerbare manier had gekregen. Door samen te werken, konden ze ontsnappen uit de ijsgrot en besloten ze om elkaar de vrijheid te gunnen. Toen de Ghost Zeb terugvond, vond er een hartelijk weerzien plaats. Een schril contrast met de ijskoude ontvangst die Kallus kreeg toen hij terugkeerde.

Zeb hielp daarna mee om de basis op Atollon te stichten en hielp om de Krykna Spiders af te houden. Net alvorens Ezra, Kanan en Ahsoka hun geheime missie naar Malachor voltrokken, hadden Zeb en Ezra een reünie en een gezellig moment samen op Chopper Base.

Reklam StationEdit

Zeb nam na de terugkeer van Ezra en Kanan vanop Malachor deel aan de missie naar Naraka, waar Hondo Ohnaka werd bevrijd, en naar Reklam Station. Daar kon Zeb een van de Y-wings besturen die door de rebels werden gestolen van het Empire. Zeb diende tijdens die missie de strijd aan te gaan met Demolition Droids en redde Rex' leven toen hij zo'n droid bekampte vanuit de Phantom en Zeb nog net Rex' been kon grijpen om hem aan boord te houden.

Daarna werd Zeb, samen met Sabine, Hera en Chopper gegijzeld door Maul die de holocrons wilde van Kanan en Ezra. Sabine bedacht een plan om Mauls metalen benen te magnetiseren, maar Maul bleek sterker dan de bemanning dacht en hij kreeg makkelijk de bovenhand. Uiteindelijk kon Zeb worden bevrijd door Kanan alvorens Mauls droids hen gingen executeren.

VerschijningEdit

BronEdit