Wikia

Yodapedia

Zev Senesca

10.826pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Zev Senesca
Zev Senesca.jpg
Uiterlijke kenmerken
Species:

Mens

Geslacht:

Man

Lengte:

1,60 meter

Haarkleur:

Bruin

Oogkleur:

Bruin

Biografie
Thuiswereld:

Bestine SystemKestic Station

Overleden:

3 ABY

Bijnaam:

Rogue 2

Functie:

Rebel Alliance Pilot

Vervoer:

T-47 Snowspeeder

Affiliatie:

Rebel Alliance

Quote: "Echo Base... this is Rogue Two. I found them. Repeat, I found them."
-- Zev Senesca

Zev Senesca was een Rebel Alliance piloot die op Hoth het leven van Luke Skywalker en Han Solo redde.

BiografieEdit

Zev werd geboren en opgevoed aan boord van het Kestic Station aan de rand van het Bestine System. Kestic was een stopplaats voor talloze reizigers en zakenlui waaronder handelaars en mijnwerkers. Het station was onafhankelijk en Zevs ouders handelden er in alle zaken, inclusief wapens voor de prille Rebel Alliance. Ondanks het potentiële gevaar van hun dade, waren Zevs ouders overtuigd dat ze juist handelden door de Alliance te steunen. Zevs ouders werden stilaan een belangrijke schakel in de bevoorrading van de Alliance.

Zev groeide op in een omgeving die hem klaarstoomde om de Alliance te vervoegen en idealen hoog in het vaandel droeg. Zijn ouders moedigden hem aan om de Alliance te vervoegen, maar kort nadat hij Kestic verliet, werden Zevs ouders gedood.

Het Empire had het verkeer van wapens en de bevoorrading kunnen traceren naar Kestic en zond een Imperial-class Star Destroyer, de Merciless om Kestic zonder enige vorm van proces of onderhandeling op te blazen. Zev was in eerste instantie woedend op de Rebel Alliance en achtte hen verantwoordelijk voor de dood van zijn ouders. Na een jaar dienst verliet Zev de Alliance en werd een rondtrekkende handelaar. Later ontdekte Zev echter dat een ‘vriend’ die hij had in vertrouwen had genomen eigenlijk een spion was van het Empire en deze informatie had overgebracht. Zev voelde zichzelf verantwoordelijk voor de ramp op Kestic en sloot zich opnieuw aan bij de Alliance om de echte vijand te bekampen.

Zev Senesca werd een gewaardeerd piloot in de Alliance met maar liefst 48 ‘kills’ in gevechten. Het meeste plezier had Zev van de evacuatie van de Rebellenbasis op Alis Point waar hij persoonlijk drie TIE Fighters bezighield terwijl de ongewapende transporters van de Alliance in Hyperspace vluchtten.

Zev Senesca1.jpg

Zev Senesca

In 3 ABY was Zev één van de piloten die diende in Rogue Group op Hoth. Omdat de T-47 Snowspeeders nog niet helemaal waren aangepast aan de koude, duurde het even alvorens Zev echt in actie kon treden. Zijn eerste actie kon echter tellen. Han Solo en Luke Skywalker waren vermist en hadden de nacht op de ijsvlakten van Hoth doorgebracht. Als Rogue 2 was Zev één van de piloten die 's morgens, meteen nadat de Snowspeeders klaar waren, op zoek ging naar de verdwenen helden. Zev was bijzonder opgelucht toen hij hoorde dat ze nog in leven waren en vermoedelijk was dat gevoel wederzijds. Han en Luke bedankten Zev voor de redding.

Tijdens de Battle of Hoth vloog Zev als Rogue 2 samen met Kit Valent als schutter. Zev was nog in leven toen de eerste AT-AT Walker was opgeblazen maar had reeds schade opgelopen. Toen Luke aan Zev vroeg om zich klaar te maken om de Harpoon af te vuren, werd Zevs speeder fataal geraakt en crashte hij neer op Hoth.

Achter de schermenEdit

VerschijningEdit

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki